Forebyggende plan - Psykososialt miljø (PDF, 136 kB)
Tønsberg kommunes beredskapsteam mot mobbing
Et trygt og godt læringsmiljø – en forutsetning for god læring:
Alle elever har rett til et trygt og godt læringsmiljø, og dette er en forutsetning for god læring og sosial utvikling. Eik skole er svært opptatt av hvordan den enkelte elev opplever forhold i læringsmiljøet sitt, og fokuset på å skape et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø for alle elever er derfor svært sentralt i vårt arbeid.
Skolen jobber forebyggende i alle ledd, og tiltak knyttet til dette er satt i system fra enkeltelev, via klasse, til klassetrinn og fram til hele Eik skole. Et godt læringsmiljø er et felles ansvar – for alle elever, alle ansatte og alle foresatte – på skoleveien, i klasserommet og i skolegården – i skole- og SFO-tiden. Våren 2022 utarbeidet skolen i samarbeid med FAU «Forebyggende plan – Psykososialt arbeid – Eik skole».
På Eik skole er vi opptatt av å legge til rette for positive aktiviteter og trivsel. Vi er av den oppfatning et bredt friminutt- og SFO-aktivitetstilbud, gir færre konflikter. Skolen bruker derfor mye ressurser på å ha et spennende og utfordrende utemiljø som gir rom for lek og fysisk aktivitet, samt elevstyrte aktiviteter som skaper et positivt sosialt miljø.
På Eik skole, som på alle andre skoler i Norge, forekommer det mobbing. Vi jobber systematisk med de sakene vi kjenner til, men det er dessverre elever som blir utsatt for mobbing uten at skolen har kjennskap til det. Det ønsker vi ikke. Eik skole har nulltoleranse for mobbing. Dette tas opp i klassene med jevne mellomrom, samt på foreldremøter hver høst. Målet er å redusere eller fjerne eksisterende mobbeproblemer både i og utenfor skolemiljøet.
Mobbing av barn i skole er handlinger fra voksne og/eller andre barn som hindrer barnets opplevelse av å høre til, å være en betydningsfull person i fellesskapet og mulighet til medvirkning.
Med denne definisjonen blir mobbing et symptom på et psykososialt skolemiljø som ikke fungerer, og det er barnets subjektive opplevelse i sentrum. Det handler ikke lenger utelukkende om egenskaper ved barna som mobber/blir mobbet og det er ikke lenger snakk om «mobber» og «offer».
Med krenkelser menes ord eller handlinger begått av barn eller voksne, som oppleves som negative eller sårende av andre. Krenkende atferd er uavhengig av intensjonen bak. Det er forskjellig fra person til person hva som oppleves som krenkende, avhengig av blant annet elevens forutsetninger, alder, bakgrunn og den konteksten krenkelsen blir utført. Elevens opplevelse skal anerkjennes og alltid legges til grunn
Elevenes digitale hverdag kan være utfordrende. Skolen vet at sosiale medier er en arena for utestenging og trakassering mellom elever. Foresatte har et utvidet ansvar for å veilede og følge opp egne barn når man gir barna tilgang til apper og sosiale medier med aldersgrense 13 år. Barneombudet og Medietilsynet har gode retningslinjer og informasjon om barns digitale hverdag, som skolen oppfordrer foresatte å følge.
Vi ber om at foresatte umiddelbart tar kontakt med kontaktlærer eller skolens ledelse når mobbing oppdages eller ved mistanke om mobbing. Alle henvendelser blir registrert og fulgt opp fra skolens ledelse. Ta kontakt med skolens ledelse, FAU-representant for trinnet eller klassekontakt hvis det er andre forhold dere mener forringer ditt barns læringsmiljø.