SYSTEMATISK ARBEID MED §9a VED RØRÅSTOPPEN SKOLE
Mål: Elever og ansatte ved Røråstoppen skole trives og føler seg trygge.
Delmål 2019/20:
- Elevene trives ekstra godt på skolen
- vi er greie med hverandre
- vi gjør ikke narr av hverandre
- Gode relasjoner barn-barn, barn- voksen, voksen- voksen
- Vi skal jobbe med verdiene toleranse, respekt, hjelpsomhet, omsorg, anerkjennelse
Et godt psykososialt miljø er retten til et inkluderende og trygt skolemiljø som fremmer trivsel og læring. En betingelse for god læring er et læringsmiljø som inspirerer, motiverer og legger til rette for innsats. Den enkelte skal møtes på sine egne vilkår og utfordres gjennom oppgaver, arbeidsmåter og samværsformer som gir rom for positive erfaringer, utvikling av selvtillit og tro på egne evner. Alle elever har en individuell rett til ikke å bli sjikanert gjennom krenkende ord og handlinger, som mobbing, vold, rasisme, diskriminering og utestenging.
For å forebygge brudd på elevenes rett plikter alle som arbeider på skolen å sørge for at ikke en eneste elev blir utsatt for slike ord og handlinger. Vi på Røråstoppen skole gjør det ved å følge
- Ordensreglementet
- Helhetlig plan for læringsmiljøet i Re kommune
- Plan og rutiner for arbeid med læringsmiljø ved Røråstoppen skole
- Smart
- Ta utgangspunkt i våre styrker og sterke sider og koble disse ressursene inn i arbeidet. Et viktig kjennetegn er bruk av ubetingede positive spørsmål. AI – metoden.
- Jobbe aktivt med elevrådet og skolemiljøutvalget.
- Gjennomføre ROS analyse med handlingsplan
Dersom elevenes rett ikke er oppfylt følges prosedyre for behandling av henvendelser fra elever, foreldre, råd og utvalg i forhold til §9a i opplæringsloven. Info om dette finnes på Fronter og i skolebrosjyra/velkommen til skolestart.
Evaluering gjøres gjennom
- Trivselsundersøkelsen 1. -4. trinn
- Elevundersøkelsen 5.-7.trinn
- Internkontroll
Planer, rutiner og tiltak finnes i
- Manifest mot mobbing på Røråstoppen skole
- Systematisk arbeid med §9a ved Røråstoppen skole
- Smart
- Ta utgangspunkt i våre styrker og sterke sider og koble disse ressursene inn i arbeidet. Et viktig kjennetegn er bruk av ubetingede positive spørsmål. AI – metoden.
- Jobbe aktivt med elevrådet og skolemiljøutvalget.
- Gjennomføre internkontroll for miljørettet helsevern.
- Prosedyre for behandling av henvendelser fra elever, foreldre, råd og utvalg.
- Ulike arrangementer fra elevråd.