Om tjenesten
Tjenesten skal bidra til å gjøre deg mest mulig selvhjulpen, og kan også innebære opplæring.
Dette betyr at vi setter i gang tiltak for å hjelpe deg med å ta vare på deg selv så lenge som mulig, uten å overta oppgaver som du kan utføre selv.
Eksempler på slike tiltak kan være å øke hverdagsmestring, bruke hjelpemidler, helseteknologi, digital hjemmeoppfølging (DHO) eller digital hjemmesykepleie.
Kontakt hjemmesykepleien (for de som allerede får hjelp av hjemmesykepleien)
Slik søker du
Gå til siden Søke helse- og omsorgstjenester - Tønsberg kommune
Spørsmål og svar
- Alle, uansett alder, kan få hjemmesykepleie.
- Du som ikke kan oppsøke helsehjelp på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse, kan få hjelp.
- Du som bor eller oppholder deg midlertidig i kommunen og som fyller vilkårene for å få nødvendige helse- og omsorgstjenester.
Administrering av medisiner
Hovedregelen er at du tar hånd om medisinene dine selv. Hvis du kan benytte deg av multidose fra apotek, vil du ikke få hjelp til å administrere medisiner.
Hjelpen kan omfatte bestilling av resepter fra lege, kontakt med apotek og/eller administrering av enkeltdoser fra multidose. Der det er mulig, vil administrering av medisiner skje ved bruk av elektronisk medisindispenser.
Sårbehandling
Sår skal vanligvis vurderes av lege og følges opp på legekontor. Kun hvis det ikke er mulig å komme seg til legekontor, utføres sårstell i hjemmet.
Prøvetaking, undersøkelser, injeksjoner og liknende
Utføres ikke hvis du kan oppsøke legekontor.
Måling av blodtrykk, puls og blodsukker kan gjøres som en del av en observasjon. Dette skal være faglig begrunnet og tidsavgrenset. Tønsberg kommune bruker Digital hjemmeoppfølging (DHO) der dette vurderes som mulig.
Omsorg ved livets slutt
Legge til rette for lindrende behandling og omsorg for de som ønsker å dø hjemme.
Helsehjelpen kan også være
- Opplæring, motivering og veiledning
- Hverdagsrehabilitering
- Betjening av trygghetsalarm
- Hjelp til å stå opp og legge seg
- Personlig hygiene, som dusj/kroppsvask en dag i uken
- På- og avkledning
- Toalettbesøk ved behov
- Tilsyn under måltider
- Nødvendige observasjoner
- Oppfølging av helseteknologi
- Helsefagarbeidere, sykepleiere og godt kvalifiserte assistenter med fokus på respekt og god faglig kvalitet.
- Alle hjemmesykepleiesonene jobber etter de samme kvalitetsmål og har som mål å gi like tjenester.
Hjemmesykepleie er gratis, men du kan måtte betale for nødvendige hjelpemidler for at hjemmesykepleien skal kunne hjelpe deg. Det er mulig å søke NAV om tilskudd til enkle hjelpemidler.
Les mer på NAV sine sider om hjelpemidler.
For å sikre et godt samarbeid og en trygg tjeneste, har vi noen forventninger til deg som mottar hjemmesykepleie:
- Gjør deg kjent med vedtaket som beskriver hvilke tjenester du har fått innvilget.
- Gi beskjed i god tid dersom du ikke har behov for hjelp som avtalt. Du kan gjøre det via helsenorge.no eller ved å ringe oss i kontortiden. Gå til kontaktsiden for hjemmesykepleien i Tønsberg.
- Bidra til et godt samarbeid ved å legge til rette for en hensiktsmessig arbeidssituasjon for de ansatte i hjemmesykepleien.
- Vær oppmerksom på at tidspunktet for besøk kan variere, da arbeidsdagene våre er ulike og vi må prioritere etter behov.
Digital hjemmesykepleie
Tønsberg er den første kommunen i Norge som tilbyr digital hjemmesykepleie. Gå til siden for Digital hjemmesykepleie.
Praktisk bistand (hjemmehjelp)
Trenger du hjelp med rengjøring eller handling av matvarer, kan du søke om praktisk bistand i hjemmet (hjemmehjelp). Det er en betalingstjeneste. Gå til siden for Hjemmehjelp (praktisk bistand i hjemmet)
Omsorgsbolig
I noen av omsorgsboligene i Tønsberg kommune er det ansatte fra hjemmesykepleien som gir pleie og omsorg.
Natt-tjeneste
Tønsberg kommune har egen natt-tjeneste som betjener hele kommunen mellom klokken 22.30 – 07.30. Natt-tjenesten håndterer hovedsakelig uplanlagte oppdrag, blant annet utløste trygghetsalarmer.
Les mer om trygghetsalarm
Send klage eller tilbakemelding
Sentralbord: 46 90 40 00
(Telefontid hverdager fra kl 10.00–11.45 og fra 13.00–15.00 )
Vakttelefon: 92 83 77 99
(benyttes utenom kontortid ved henvendelser som ikke kan vente)
Tjenesteleder:
Helle Tronstad
helle.tronstad@tonsberg.kommune.no
Besøksadresse:
Revetalgata 52
3174 Revetal (Re helsehus)
Sentralbord: 33 40 65 70
(telefontid hverdager kl. 10.00–12.00 og kl. 13.00–15.00)
Vakttelefon: 95 83 98 20
(benyttes utenom kontortid ved henvendelser som ikke kan vente)
Tjenesteleder:
Helene Kind Leth
helene.kind.leth@tonsberg.kommune.no
Besøksadresse:
Temsengen 18
3170 Sem (Sem bo- og servicesenter)
Sentralbord: 33 40 65 50
(telefontid hverdager kl. 10.00–12.00 og kl. 13.00–15.00)
Vakttelefon: 95 83 98 40
(benyttes utenom kontortid ved henvendelser som ikke kan vente)
Tjenesteleder:
Gina Iren Andersen
gina.iren.andersen@tonsberg.kommune.no
Besøksadresse:
Stenmalveien 1a
3116 Tønsberg (ved Midtløkken bo- og servicesenter)
Sentralbord: 33 40 65 40
(telefontid hverdager kl. 10.00–12.00 og kl. 13.00–15.00)
Vakttelefon: 95 83 98 10
(Benyttes utenom kontortid ved henvendelser som ikke kan vente)
Tjenesteleder:
Hanne Aamodt Eriksen
hanne.maamodt.eriksen@tonsberg.kommune.no
Besøksadresse:
Larvikgaten 25
3112 Tønsberg (ved Træleborg seniorsenter)
Sentralbord: 41 86 41 31
(telefontid hverdager kl. 10.00–12.00 kl. og 13.00–15.00)
Vakttelefon: 95 83 98 80
(benyttes utenom kontortid ved henvendelser som ikke kan vente)
Tjenesteleder:
Anna Vea Rønningen
anna.vea.ronningen@tonsberg.kommune.no
Besøksadresse:
Velleveien 79
3118 Tønsberg (ved Klokkeråsen skole)
Vakttelefon: 90 26 02 94
(Telefontid hverdager kl. 08.00–15.00)
Besøksadresse:
Velleveien 79
3118 Tønsberg (ved Klokkeråsen skole)
Sentralbord: 40 91 74 59
(Telefontid hverdager kl.10.00 - 12.00 og 13.00 - 15.00)
Vakttelefon: 95 83 98 11
(Benyttes utenom kontortid ved henvendelser som ikke kan vente)
Tjenesteleder:
Tonje Egeberg
tonje.egeberg@tonsberg.kommune.no
Besøksadresse:
Larvikgaten 25
3112 Tønsberg (ved Træleborg seniorsenter)