– Jeg føler at jeg kan gjøre en forskjell

Å gi barn de beste forutsetningene for å lykkes videre i livet – det opplever Fredrik Bertelsen at han har muligheten til i sin jobb.

​I denne artikkelserien ønsker vi å løfte frem flinke, ambisiøse kommunefolk – med hjerte for faget og med tanker om kommunen som sin arbeidsplass.

I dette intervjuet møter du ...

Fredrik Bertelsen

Fredrik Bertelsen begynte som lærer på Kongseik ungdomsskole, men er i dag undervisningsinspektør på Vear skole.

Tidligere intervjuer:

Hvordan startet din karriere i kommunen?

Jeg begynte som lærer på Kongseik ungdomsskole da jeg var ferdig med studiene.

Hva drømte du om å bli da du var barn?

Det var vel den klassiske politi eller pilot, tenker jeg, men etter en stund var det musikken som tok over. Det var musikken som førte meg inn på sporet til å bli lærer. Da jeg startet på musikkstudiet oppdaget jeg at det var flere av mine medstudenter som tok musikk som en del av lærerstudiet. Dette førte også til at vi hadde en del skolekonserter og noen utplasseringer i skolen som var veldig moro. Alt dette inspirerte meg til å følge i det samme sporet selv. Hadde det ikke vært for dette hadde jeg nok aldri tenkt at det var lærer jeg skulle bli. Jeg vil også legge til at jeg i løpet av årene på Kongseik fikk øynene opp for skoleledelse – det syntes jeg var veldig spennende. Der var det også noen som hadde tro på meg, slik at jeg fikk mulighet til å ta etterutdanning innenfor ledelse. Det førte meg dit jeg er i dag.

Hvorfor valgte du en jobb i det offentlige fremfor en jobb i privat næringsliv?

Jeg har en trygg og god arbeidsplass, og her føler jeg at jeg kan være med å gjøre en forskjell. Med det mener jeg at det vi gjør for elevene våre er viktig. Vi får være med å påvirke hverdagen deres og hjelpe de slik at de får de beste forutsetningene for å lykkes videre i livet.

Hva er det beste med jobben din?

Det beste med jobben er utvilsomt alle de flotte menneskene man får gleden av å jobbe sammen med. I tillegg dukker det opp mange spennende utfordringer når man jobber med barn og unge.

Kan du peke på noen gode grunner til å velge en karriere i det offentlige?

I det offentlige får man en trygg og solid arbeidsplass, og man får mange gode kollegaer. Det er også mye kunnskap og kompetanse innenfor mange ulike felt i kommunen, og det er veldig spennende å jobbe sammen fagfolk fra andre virksomheter.

Finnes det en fordom eller et inntrykk av jobb i kommunen som du har lært at ikke stemmer?

Jeg har hørt snakk om at det er kjedelig å jobbe i kommunen, men det kan jeg avkrefte. Det er det absolutt ikke! Ingen dager er like, og man får prøve seg på mange ulike utfordringer i løpet av en arbeidsuke.

Hvis du kunne gjennomføre ett prosjekt i vår kommune – helt uten budsjettbegrensninger – hva hadde det vært?

Jeg ville satset enda mer på tilbud til barn og unge. Gjerne i samarbeid med ulike lag og foreninger som ligger rundt omkring i kommunen. Det finnes mange dyktige og engasjerte mennesker som gjør mye bra på frivillig basis. Det trenger ikke nødvendigvis å være et nytt tilbud, men å styrke de lag og foreninger som allerede har gode tilbud til barn og unge. Jeg vet at det i gamle Re kommune ligger flere ungdomslag som både har lokaler og frivillige, men som med mer midler kunne fått til et enda bedre tilbud til ungdommene der de er. Jeg er sikkert på at det også er enda flere eksempler som dette rundt om i kommunen.