Ønsker innspill til fremtidens skole- og barnehagestruktur

Espen Riiser, kommunalsjef oppvekst og læring. Anders Tyvand - Tønsberg er en kommune i vekst, og vi må sørge for at alle barn får et godt skole- og barnehagetilbud, sier kommunalsjef Espen Riiser. Nå ønsker han innspill på flere løsningsalternativer for ny skole- og barnehagestruktur i Tønsberg kommune.

Planen skal opp til politisk behandling i høst, men Riiser ønsker innspill fra innbyggerne allerede nå.

- Vi ønsker å legge best mulig til rette for faglig og effektiv drift, gode oppvekstmiljøer og en klimavennlig samfunnsutvikling, og nå ønsker vi å få høre hvilke alternativer innbyggerne og barnehage- og skoleutvalg mener er best. Derfor har vi nå gitt en mulighet til å komme med innspill frem til 26. juni, sier Espen Riiser, kommunalsjef for oppvekst og læring i Tønsberg kommune.

Les barnehage- og skolestrukturplanen her.  (PDF, 4 MB)

Besøk kommunens nettside om arbeidet med skole- og barnehagestruktur.

Opptaksmodell i barnehagene

Tønsberg har i dag 27 kommunale og 24 private barnehager med til sammen ca. 2750 barn. Rundt 93 % av alle barn i alderen 1-5 år har plass i barnehage. Nå skal både fremtidig barnehagestruktur og valg av opptaksmodell vurderes.

- Det er helt nødvendig å se opptaksmodell og struktur i sammenheng. Hvis vi gir flere barn rett til barnehageplass, vil det påvirke kapasiteten i tilbudet vårt. Ideelt sett skulle vi gjerne gitt alle barn rett til barnehageplass fra den måneden de fyller ett år, uavhengig av søknadsdato, men det er dessverre ikke økonomisk bærekraftig for kommunen, sier Riiser.

Administrasjonen har allerede lagt fram en sak med to andre alternativer til dagens opptaksmodell; En som går ut på å gi barn født i desember barnehageplass når de fyller ett år, forutsatt at man har søkt innen fristen 1. mars, og en som går ut på å alle barn mellom tre og seks år plass innen én måned etter at de har søkt.

- Det er altså ikke enten eller, men disse to forslagene kan i utgangspunktet kombineres. Begge forslagene vil imidlertid skape behov for flere plasser, og samlet sett har de en beregnet kostnadsramme på over 12 millioner kroner, sier Riiser.

Så langt har kommunestyret tatt saken til orientering.

Barnehagestruktur

I dag er hele kommunen én opptakskrets til barnehagene.

- Vi har i dag plasser nok til alle som har rett på barnehageplass, men noen barn risikerer å få plass et stykke unna der de bor fordi kapasiteten i deler av kommunen er for lav, forteller Riiser.

Spørsmålet om fremtidig barnehagestruktur, handler først og fremst om hvorvidt det skal innføres opptakskretser innenfor kommunen.

- Vi vurderer både å beholde dagens ordning, og å innføre en nærbarnehagestruktur med fem eller ti opptakskretser. Hvis politikerne går for en slik løsning, vil foreldrene være sikret at barnet får plass i en barnehage nærmere bostedet. Samtidig vil dette gi behov for en betydelig oppbemanning og kapasitetsutvidelse flere steder, noe som innebærer en betydelig kostnadsøkning for kommunen. En slik løsningen gir også rettigheter som går ut over kravet i barnehageloven, sier Riiser.

Nye skoler – og sammenslåtte skolekretser?

Tønsberg har i dag 13 kommunale barneskoler, 4 kommunale ungdomsskoler og 2 kombinertskoler med både barne- og ungdomstrinn. I tillegg er det fra høsten 2022 seks private grunnskoler i kommunen. Kommunen er delt i 16 skolekretser, og elevene i Husøy krets får skoletilbud i Færder kommune.

- Selv om kommunen er i vekst, vil antall barn i skolealder trolig synke i løpet av planperioden. Likevel er det forventet kapasitetsutfordringer i noen kretsene.. Både permanent kapasitetsutvidelse og justering av skolekretsene kan være aktuelt for å løse dette, sier Riiser, som minner om at vi allerede har vedtatt å utvide Presterød barneskole for å ha bedre kapasitet i Slagen-området.

Samtidig er det også skolekretser det kan være aktuelt å slå sammen.

- For barneskolene er et løsningsalternativ å slå sammen kretsene Barkåker og Solerød. Solerød er en liten skole med små klasser, og på Barkåker ser det ut til å bli en betydelig nedgang i elevtallet i løpet av planperioden. En sammenslåing kan derfor gi en bedre utnyttelse av ressursene. Det er også mulig å slå sammen Volden og Ringshaug krets ved å bygge ny barneskole, og i planen vurderer vi også å slå sammen Byskogen og Træleborg barneskoler for å frigjøre en av skolene til ren ungdomsskole, sier Riiser.

Planen beskriver også alternativ med ny ungdomsskole for Sem og Vear, eller er å slå sammen ungdomsskolekretser og å bygge en ny felles ungdomsskole for elevene på Byskogen, Træleborg, Sem og Vear.

- Igjen er det slik at de ulike alternativene kan kombineres, så det er ikke nødvendigvis enten eller. Nå er det viktig å få inn innspill fra innbyggerne, slik at administrasjonen og til sist kommunestyret får et best mulig beslutningsgrunnlag, sier Riiser.

Les barnehage- og skolestrukturplanen her.  (PDF, 4 MB)

Besøk kommunens nettside om arbeidet med skole- og barnehagestruktur.