Ville egentlig bli kranfører, men er for glad i folk

Renate Ditmansen møter så mange fine folk i jobben sin – både tjenestemottakere og kolleger. Det hadde hun neppe gjort i toppen av en kran.

​I denne artikkelserien ønsker vi å løfte frem flinke, ambisiøse kommunefolk – med hjerte for faget og med tanker om kommunen som sin arbeidsplass.

Hvordan startet din karriere i kommunen?

I dette intervjuet møter du ...

Renate Ditmansen

Renate Ditmansen er ruskonsulent i avdeling psykisk helse og rus. I tillegg er hun tilknyttet Ung Arena+. Hun er utdannet barnevernspedagog med videreutdanning i rus og avhengighet.

Tidligere intervjuer:

Jeg startet å jobbe i et nyoppstartet prosjekt som het rusfritt botiltak i Åslyveien. Den jobben søkte jeg på med stor interesse. Jeg har alltid vært opptatt av å hjelpe de menneskene som er utsatt for utenforskap, og jeg har vært interessert i årsakene bak adferd og valg. Å kunne jobbe med rehabilitering så jeg som spennende da jeg hadde muligheten til å bidra til endring og bedring av livskvalitet. Jeg hadde i flere år jobbet med ungdom og ønsket en bredere forståelse av hvordan rusbruk utvikler seg til å bli en løsning for å håndtere livet.

Boligen i Åslyveien var ment å være en ettervernsbolig for rusavhengige etter endt langtidsbehandling eller fengselsopphold. Fokuset var på rehabiliteringsprosesser og reetablering i samfunnet. Boligen utviklet seg til å bli et veldig godt tiltak i Tønsberg kommune.

I 2012 begynte jeg i Rusteam som ruskonsulent. Det er en jobb jeg setter stor pris – på grunn av brukermøtene, men også på grunn av ekstremt godt arbeidsmiljø og gode arbeidskolleger med høy faglig kompetanse.

Hva drømte du om å bli da du var barn?

Da jeg var barn hadde jeg en drøm om å bli kranfører av de høyeste og største heisekranene som finnes. Jeg innrømmer at det kan komme dager innimellom der jeg tenker på kranførerjobben. Det kan virke fristende å sitte høyt, alene, å observere verden. Men samtidig er jeg for glad i folk til å kunne holde ut som kranfører.

Hvorfor valgte du en jobb i det offentlige fremfor en jobb i privat næringsliv?

Jeg har jobbet i privat næringsliv før jeg begynte i offentlig sektor. Grunnen til at jeg valgte offentlig fremfor privat, var at tryggheten i det offentlige med tanke på ledelse, forutsigbarhet og stabilitet i fagkompetanse definitivt er større. For meg veier dette tyngre enn lønn. Det er ikke til å stikke under en stol at lønn i det private overgår lønn i det offentlige. Men det er så mange flere faktorer som spiller inn for min del. I det offentlige blir man bedre ivaretatt som ansatt, og man har bedre muligheter for kompetanseheving og fleksibilitet i hverdagen. Det er struktur på arbeidstider, lønnskjøring og rettigheter som ansatt.

Hva er det beste med jobben din?

Å få muligheten til å møte så mange flotte folk, både tjenestemottakere og kolleger. I tillegg er jeg veldig fornøyd med variasjonen i arbeidsoppgaver, avtaler, fleksibilitet og mulighet for personlig/faglig vekst.

Kan du peke på noen gode grunner til å velge en karriere i det offentlige?

Da tror jeg at jeg bare henviser til tidligere svar. Trygghet og forutsigbarhet, kompetanseheving, fleksibilitet, struktur, rettigheter og så videre.

Finnes det en fordom eller et inntrykk av jobb i kommunen som du har lært at ikke stemmer?

Ja, det gjør det. Et inntrykk av jobb i kommunen som ikke stemmer: at kommunearbeidere har lite å gjøre eller har lite kompetanse.

Hvis du kunne gjennomføre ett prosjekt i vår kommune – helt uten budsjettbegrensninger – hva hadde det vært?

Jeg ville sørget for oppussing av alle barne- og ungdomsskoler til topp standard, og de skulle hatt mer enn nok ressurser og tverrfaglig kompetanse. Da har vi forutsetninger til å skape et inkluderende og trygt miljø for dagens unge. I tillegg ville jeg hatt mange ulike gratis aktivitetstilbud til alle barn og unge. Dette for å gi de tilhørighet og samhold og for å unngå utenforskap. Dét er rusforebyggende tiltak.