- Nyttige innspill fra lokalbefolkningen!

Katrine Skalleberg utenfor Tønsberg rådhus med et kart over Vear. - Klikk for stort bildeKatrine Skalleberg - Jeg vil si takk til alle som har bidratt med både viktig innspill og nyttig lokalkunnskap, sier kommuneplanlegger Emilie Lassen Bue.  Nå er arbeidsverkstedene om utviklingen av lokal- og områdesentrene Eik, Tolvsrød, Vear og Barkåker gjennomført.

Arbeidet med kommuneplanens arealdel er i full gang, og i høst har det vært særlig fokus på utviklingen av lokal- og områdesentrene.Emilie Lassen Bue - Klikk for stort bildeEmilie Lassen Bue

- Tønsberg er i vekst, og det er både fornuftig og nødvendig at lokal- og områdesentrene tar unna en del av den fremtidige befolkningsveksten i kommunen. Da må vi legge opp til en viss grad av fortetting, og da er det igjen viktig å ta noen bevisste valg knyttet til soner og grenser for hva slags bygg og funksjoner vi ønsker hvor, sier Lassen Bue.

Her kan du se oppsummerte innspill fra de ulike arbeidsverkstedene:

Innspill fra Eik (PDF, 2 MB)
Innspill fra Barkåker (PDF, 649 kB)
Innspill fra Vear (PDF, 923 kB)
Innspill fra Tolvsrød (PDF, 936 kB)

12 prinsipper

Norconsult bistår kommunen i arbeidet med å legge til rette for en bærekraftig arealforvaltning. Gunnar Ridderstrøm, professor i by- og arealplanlegging, har utarbeidet en rapport der han beskriver 12 prinsipper kan ligge til grunn for en bærekraftig område- og lokalsenterutvikling.

- Norconsult operer med fire prinsipper for økonomisk bærekraft, fire prinsipper for sosial bærekraft og fire prinsipper for miljømessig bærekraft. Til sammen gir disse tolv prinsippene et helhetlig perspektiv på en bærekraftig utvikling, forteller rådgiver Katrine Skalleberg i virksomhet folkehelse, klima og stedsutvikling.

Hun mener at den korte avstanden til Oslo og muligheten for å pendle er en av årsakene til at Tønsberg opplever en kraftigere vekst enn gjennomsnittet. Satsingen på Vestfoldbanen kan gjøre det enda mer attraktivt å bosette seg i Tønsberg – og dermed kan veksten øke ytterligere.

- En hovedanbefaling i rapporten fra Norconsult, er at kommunen avsetter fortettingssoner i ny arealdel. I arbeidsverkstedene ble deltakerne bedt om å diskutere og gi sine innspill til fortettingssoner i eget senter, forteller Skalleberg.

Les rapporten fra Norconsult her. (PDF, 21 MB)

Se en presentasjon av Norconsults rapport her:

Ønsker du å gi innspill?

Hadde du ikke anledning til å delta på møtene eller har kommet på innspill i etterkant, kan du sende oss en mail innen 20. november.

Katrine Skalleberg; katrine.skalleberg@tonsberg.kommune.no

Les mer om arbeidet med kommuneplanens arealdel her.