4. års introduksjonsprogram - lengre kvalifiseringsløp

Målgruppe: Målgruppe er kvinner og menn som har behov for et lengre kvalifiseringsløp for å stå sterkere på arbeidsmarkedet og som vil være i fare for å stå uten arbeid eller utdanning etter endt introduksjonsprogram.  Deltakere skal være ferdig med tre års introduksjonsprogram. Yrkesrettet fagløp skal være i fokus.

Målsetting: Minst 70% bør ha fått arbeid i løpet av ett år. Resten bør ha fått bedrede muligheter for tilknytting til arbeidslivet. Alle skal ha økt yrkeskompetanse.

Varighet og finansiering: prosjektet startet i 2020, og fikk tilsagn om forlengelse for 2021.

Prosjektet skal vurdere deltakere for deltakelse i 4. år introprogram, iverksette tiltak som bidrar til jobb og yrkesrettede kompetanse i henhold til VGs opplæringsplaner, og følge deltakerne tett igjennom programmet, samt rapportere måloppnåelse.

Prosjektet skal også vurdere deltakere som kan ha nytte av lange praksisløp i samarbeid med bedrifter i kombinasjon av andre former for norskopplæring enn den tradisjonelle.

Prosjektet skal arbeide kunnskapsorientert. Vi har grunn til å tro at en forlenget introtid vil kunne skape mer varig tilknytting til arbeidsliv for noen, og for andre vil det faktisk kunne skape en tilnærming til arbeidsliv. For å måle godt med et relativt lite antall deltakere, utarbeider vi anonymisert casebeskrivelser for hver enkelt deltaker. Disse legges ved i statusrapporter.

Prosjektet baseres på et individuelt tilrettelagt program som krever tett oppfølging med bruk av en rekke tverrfaglig aktører. Det er veiledere i jobbteam som har ansvar for denne oppfølgingen. Deltakere blir koblet til de ulike tiltak som velges ut fra jobbteam sin tiltaksvifte. Herunder: Praksisplass i relevant bedrift, bransjekurs, sertifiseringer, samtaletrening, mentorordning, m.m.

Det er meningen å arbeide med det nivået som er oppnådd med norskopplæring, ved tre tidligere år i introprogrammet. Jobbteam må i sin oppfølging vurdere fortløpende kvalifiserende kurs. Dette skjer ved særlige gjennomførte kartlegginger som kan leveres av bedrift med praksisplass, eller eksterne leverandører, i samarbeid med jobbteam og PV. Det gjøres en vurdering av kvalifiseringsbehov basert på praksisbedriftens behov og deltakers ståsted. Kortere kvalifiserende og sertifiserende kurs kjøpes inn, enten i det generelle markedet for slike kurs, eller særlig tilpasset.

Kobling mellom det som skjer i praksis, samt fokus på yrkesrettede opplæring (delkompetanse mål) kan ivaretas av lærer som har oppfølging i samtaletrening ved å bidra til økt forståelsen av arbeidet de utfører og bransjen de jobber i.

For å styrke både kvalifisering og samtalekompetanse kan det etableres en mentorordning. Mentor skal styrke deltakers kompetanse på arbeidsfeltet, ved at det settes av fast opplæringstid i bedriften. Mentor kan etableres enten i bedriften, eller utenfra privat, eller tilknyttet andre bedrifter. Det gjøres særskilt vedtak om mentor hvis det vurderes som riktig tiltak. Mentoropplæring skjer på norsk og har også til hensikt å etablere norsk terminologi i forhold til arbeidsoppgaver.

Veileder i jobbteam jobber deretter med aktiv formidling av deltaker ut i arbeidskontrakter, som skal lede til lønn etter en forhandlet overgangstid på introlønn. Jobbteamet vil ha dette som en særlig prioritert arbeidsmetode. Jobbteamet bidrar til kommunikasjon med arbeidsgiver og rigger slik tiltakene. I tillegg til jobbteam, følges deltakeren opp av en programveileder. PV skal sørge for den jevne kommunikasjonen med deltaker og bidra med individuelle plan og vedtak om 4 år intro. Deltakerens løp konstrueres av jobbteam og programveileder i samarbeid.

Varighet på vedtak i 4. år kan variere. Det er ingen automatikk at dette skal vare i 12 måneder. Allikevel er vi oppmerksomme på at et kriterium for deltakelse i prosjektet er behov for et lengre kvalifiseringsløp. Det er å anta at 4. år vil vare mer enn 6 mnd.

Alle i målgruppen blir vurdert til 4. år intro.  Dette blir drøftet og avgjort i et drøftingsmøte hvor programveiledere er med.

Kontaktperson: Diana Carolina Garcia-Gullvåg diana.carolina.garcia-gullvag@tonsberg.kommune.no

Produkt

4. år introprogram
Tittel Publisert Type