Vanningsrestriksjoner 2024

Fra mandag 27. mai innføres det vanningsplan i Tønsberg kommune. Det betyr at det er egne regler for når og hva du kan vanne i hagen. Skal du vanne bed og busker, må du gjøre det på dine dager mellom kl. 18.00 - 23.00. Vanningsplanen gjelder frem til 26. august.

Dame som vanner med en kanne - Klikk for stort bildeDu har lov til å vanne med kanne hver dag.

​Vanningsplan​

​Vanning kan skje etter forbokstav i etternavn eller navn på borettslag/sameie, på følgende dager mellom kl. 18.00 og 23.00:

A–G: mandag og torsdag
H–L: tirsdag og fredag
M–Å: onsdag og lørdag

Dette har du lov til på din vanningsdag

Det er tillatt å vanne blomsterbed, busker og lignende med enten én spreder, én håndholdt hageslange med munnstykke, eller svetteslange og automatiske dryppvannsanlegg. Husk at tidsrommet for å vanne på din vanningsdag er mellom kl. 18.00 og 23.00.

Dette kan du gjøre hver dag

Det er lov til å vanne med kanne hver dag, og når på dagen du vil.

Kan jeg vaske bilen eller huset utvendig?

Ja. Vanningsplanen gjelder ikke for bilvask eller husvask.

Dere som har vann fra egen brønn

Får du vann fra egen brønn, gjelder ikke vanningsrestriksjonene for deg.

Dette er ikke lov

Vanning av plen eller vanning uten munnstykke på vannslange, er ikke tillatt.

Unntak

Det er noen unntak fra restriksjonene. Dette gjelder nysådd plen, nylagt ferdigplen og nyplantet hekk. Disse kan få innvilget dispensasjon.

Klikk her for å søke om dispensasjon

Borettslag

Borettslag og sameiet har vanningsdag etter borettslagets/sameiets navn.

Hytter

Fritidsboliger/hytter kan vanne på lik linje som fastboende.

Gårdbrukere og gartnere

Gårdbrukere og gartnere som har vanning etter vannmåler, kan vanne etter avtale med kommunen.

Brannutrykning

NB! Ved brannutrykning må all vanning stoppes.

Henvendelser

Teknisk Drift i Tønsberg kommune, telefon 33 34 88 00.

Derfor har vi vanningsplan

I sommerhalvåret bruker vi mer vann. Derfor må vi sette noen regler for vanning ute for å sikre at alle har vann til enhver tid.