Gir sommerjobb til 80 ungdommer

#Minførstesommerjobb er et prosjekt som gir sommerjobb til 80 ungdommer i Tønsberg kommune. Nå inviteres flere lokale bedrifter med i prosjektet!

Karoline Keiseraas og Trine Tenvik

- Målet er å forebygge ungt utenforskap. Når vi gir ungdom muligheten til å prøve seg i arbeidslivet og erfaring med å tjene egne penger, hjelper vi dem kanskje til å ta gode valg senere, sier næringsrådgiver Trine Tenvik i Tønsberg kommune.

Prosjektet #Minførstesommerjobb er et samarbeid mellom næringsutvikling og flere andre kommunale virksomheter, Drivhuset ved NAV Tønsberg og lokalt næringsliv. I år er 80 lokale ungdom i aldersgruppen 15-16 år rekruttert inn i prosjektet, og de vil få tilbud om to ukers sommerjobb i løpet av sommerferien.

- Vi er utrolig glade for at flere lokale bedrifter har valgt å bli med på prosjektet, men vi har plass til flere. Derfor håper jeg at enda flere i det lokale næringslivet vil vurdere om de har mulighet til å tilby en ungdom i sommerjobb i år, sier Tenvik.

- Ønsker rekruttering til faget

Det er fjerde gang prosjektet gjennomføres, og flere bedrifter er i år med for fjerde gang.

- Mange bedrifter er opptatt av å ta samfunnsansvar, og ser verdien av et prosjekt som kan bidra til å forhindre utenforskap. Samtidig ser bedriftene på dette som en viktig rekrutteringsarena, sier Tenvik.

Tidligere år har flere ungdom har fått tilbud om videre jobb. Flere bedrifter ser også på prosjektet som en gyllen mulighet til å påvirke ungdommenes utdanningsvalg.

- Vi ble for eksempel kontaktet av Tango frisør, som ønsket å være med fordi det er behov for at flere unge utdanner seg innen frisørfaget fremover. De som er med i prosjektet er jo i en fase der de snart skal velge utdanning. Da kan man jo kanskje påvirke valget deres ved å gi dem noen gode erfaringer, sier Tenvik.

- Hjelpe dem til å ta gode valg

Karoline Keiseraas er driftsleder ved Drivhuset ved NAV Tønsberg. Hun har stor tro på at prosjektet kan bidra til å redusere ungt utenforskap.

- Dette handler om å være tidlige inne. Det handler om å introdusere ungdommene for arbeidslivet når de er i en periode hvor de lett kan bli litt påvirket. De vil få erfaring med å bidra i verdiskapingen og å tjene egne penger, og vi håper dette kan hjelpe dem til å ta gode valg senere, sier hun.

De som er rekruttert inn i prosjektet, er rekruttert inn av kommunen.

- Målet vårt er jo at disse ungdommene ikke skal ende opp hos oss i NAV når de er 18. Vi vil mye heller se navnene deres på skattelistene enn på stønadslistene når de blir eldre, sier Keiseraas.

Lønna blir dekket!

Det gis sommerjobb i to perioder av to uker. Det er de to første ukene etter at sommerferiene begynner, og de to siste ukene før skolestart i høst.

- Bedriftene og virksomhetene som er med får refundert lønnskostnadene, og trenger ikke å betale annet enn arbeidsgiveravgift, forsikring og eventuelt arbeidsklær, sier Keiseraas.

22. mai skal det være en stor samling på Oseberg, der både ungdommene og arbeidsgiverne deltar.

- Da skal arbeidsgiverne presentere seg for ungdommene. De må rett og slett selge seg inn, og målet vårt er at ungdommene skal kunne velge litt hva de ønsker selv. Derfor ønsker vi oss en best mulig bredde i bedrifter og arbeidsoppgaver, sier Keiseraas.

Er din bedrift interessert i å være med?

Ta kontakt med Trine eller Karoline

Trine Tenvik, Tønsberg kommune