Utdanning i levekårsoversikten

Utdanning bygger evner, ferdigheter og kunnskap. Det er viktig for økonomisk utvikling, kunnskap om helse og egen livssituasjon, økt selvtillit og samhold mellom mennesker.

Utdanningsnivået i befolkningen baserer seg på den formelle kompetansen innbyggerne har fått dokumentert fra en utdanningsinstitusjon. Dette omfatter ikke all relevant kompetanse, men sier likevel mye om evne til omstilling og sammensetningen av arbeidsmarkedet. Manglende kompetanse kan ofte føre til flere levekårsutfordringer.

Innhold på denne siden

Frafall i videregående opplæring

Lav utdanning

 

Frafall i videregående opplæring

Personer som ikke har fullført videregående opplæring, opplever oftere arbeidsledighet, lavinntekt og ulike levekårsutfordringer. Frafall blant yngre voksne gir derfor en indikasjon på en større risiko for slike utfordringer i sonens befolkning. Andel personer med frafall i videregående opplæring i 2020 varierer fra 20%-45% i de ulike levekårssonene som vist på kartet i figur 1.1.

Figur 1.1 Kart som viser andel personer 21-29 år som ikke har oppnådd yrkes- eller studiekompetanse i løpet av 5 år. Tall for 2020.

I de aller fleste levekårssonene ser vi, i figur 1.2, at andel personer 21-29 år som ikke har fullført videregående opplæring, er lavere i 2020 enn i 2018.

Figur 1.2 Andel personer 21-29 år som ikke har oppnådd yrkes- eller studiekompetanse i løpet av 5 år

Figur 1.3 viser antall personer 21-29 år som har frafall i videregående opplæring. Den viser at antallet også har gått ned fra 2018 til 2020 i de fleste levekårssonene.

Figur 1.3 Antall personer 21-29 år som ikke har oppnådd yrkes- eller studiekompetanse i løpet av 5 år

Figur 1.4 viser utvikling over tid for de 5 levekårssonene med høyest antall personer 21-29 år med frafall i videregående opplæring i 2020. Enkelte soner, som Træleborg og Vear, har tydelige positive trender, og antall personer med frafall i videregående opplæring har gått ned fra 2012-2020.

Figur 1.4 Utvikling over tid for utvalgte levekårssoner

Lav utdanning

Personer som kun har fullført grunnskoleutdanning faller inn i indikatoren for lav utdanning. Denne indikatoren retter oppmerksomhet mot utdanningsnivå i en aldersgruppe som i hovedsak har fullført sitt utdanningsløp. Noen av de lavt utdannede i denne gruppen vil ha fått fotfeste i arbeidslivet og vil ikke oppleve nevneverdige utfordringer framover, men ulike typer levekårsutfordringer er likevel mer utbredt blant folk med kun grunnskoleopplæring.

Figur 2.1 viser et kart over andel personer 30-39 år som har lav utdanning. Kystsonene i Tønsberg kommune har lavere andel personer med lav utdanning, mens i sentrumssonene er denne noe høyere.

Figur 2.1 Kart som viser andel personer 30-39 år med lav utdanning. Tall for 2020.

Det er ikke noe tydelig trend mellom tallene for 2018 og 2020 på tvers av levekårssonene (figur 2.2). Enkelte levekårssoner har lavere verdier i 2020 og andre har høyere andel i 2020 sammenlignet med 2018.

Figur 2.2 Andel personer 30-39 år med lav utdanning

Når det gjelder antall personer 30-39 år med lav utdanning, har omtrent halvparten av levekårssonene hatt en økning av antall personer fra 2018-2020 (figur 2.3).

Figur 2.3 Antall personer 30-39 år med lav utdanning

Figur 2.4 viser utvikling over tid for de 5 levekårssonene med høyest antall personer 30-39 år med lav utdanning i 2020. For sonene, Sentrum, Vear, Sem, Træleborg og Ramnes, har antall personer med lav utdanning økt mellom 2012 og 2020.

Figur 2.4 Utvikling over tid for utvalgte levekårssoner

 

Klikk her for å lese om tilknytning til arbeidsmarkedet i levekårsoversikten.

Klikk her for å gå tilbake til temasiden i levekårsoversikten.