Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 08.03.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 08.03.2023

Kommunestyret
08.03.2023 18:00 - 21:00
Utvalg:Kommunestyret
Dato:08.03.2023 18:00 - 21:00
Møtested:Fylkeshuset, Skiringssal
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 08.03.2023 (Hoveddokument) ()Tilleggsinnkalling - Kommunestyret - 08.03.2023 (Hoveddokument) Tilleggsinnkalling - Kommunestyret - 08.03.2023 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Kommunestyret - 08.03.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Godkjenning av møteprotokoll Hoveddokument 379KB

    019/23 - 23/14995 - Godkjenning av møteprotokoll

    Journaldato: 02.02.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 02.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lise Brit Aske Haugen

    Dokumenter

     
  • Detaljregulering av Vikingodden, PlanID 3803 20210207 - 2. gangsbehandling og endring av detaljregulering av Lindahlplan, PlanID 3803 61227. Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 25.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Arealplan
    Saksbehandler: Edle Liebe

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-12 vedtas endring av detaljregulering av Lindahlplan planID 3803 61227, datert den 23.09.2022

    Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-12 vedtas detaljregulering av Vikingodden planID 3803 20210207 og med følgende endringer:

    Pkt.1.1I § 4.1 tilføyes tekst: «Arealene mellom bebyggelse skal også være naturlige ganglinjer for alle til og fra kanalpromenade, jf. §§ 6.1 og 6.2»

    Pkt.1.2I § 9.1 endres tekst fra: «Prøvetaking av eventuell forurenset grunn jf. § 2 - 4 i forurensningsforskriften med tiltaksplan jf. § 3.5. Tillatelse til å gjennomføre tiltak i sjø skal innhentes fra ansvarlig myndighet, for tiden Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.» til: «Tiltaksplan forurenset grunn, jf. § 3.5 med kopi til Statsforvalteren. Tillatelse til å gjennomføre tiltak i sjø skal innhentes fra ansvarlig myndighet Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.»

    Pkt.1.3I § 3.11 endres tekst fra: «Det skal utføres prøvetaking med tiltaksplan der det skal bores peler og ved eventuell utvidelse i sjø jf. § 2 - 4 i forurensningsforskriften.» til: «Ved eventuell mudring av sjøbunn må Statsforvalteren søkes om tillatelse, jf. forurensningsforskriftens kap. 22. Mudring og dumping i sjø og vassdrag, § 22-6.».

    Pkt.1.4 I § 9.1 siste kulepunkt endres tekst fra: «Tillatelse til eventuell mudring av sjøbunn jf. forskrift om mudring og dumping og §§ 3.10 og 3.11.» til: Tillatelse til eventuell mudring av sjøbunn jf. forurensningsforskriftens kap. 22 Mudring og dumping i sjø og vassdrag, § 22-6og §§ 3.10 og 3.11.»

    Pkt.1.5I §§ 3.10 og 7.1 tilføyes tekst: «Alle inngrep i grunnen eller andre tiltak som kan virke inn på det automatisk fredete kulturminnet innen deler av planområdet, som ikke er tillatt etter denne planen, er ulovlige uten etter tillatelse etter kulturminneloven. Søknad skal sendes rette antikvariske myndighet, for tiden Riksantikvaren, i god tid før arbeidet er planlagt igangsatt. Kostnader knyttet til nødvendige arkeologiske granskninger belastes tiltakshaver. Riggplan for anleggsarbeidet godkjennes av Riksantikvaren før igangsettingstillatelse for byggetiltak gis.»

    Pkt.1.6 I§ 7.1, tilføyes tekst:«Det gis tillatelse til at tiltak i en gravedybde inntil 1 m fra dagens overflate kan gjennomføres utenvilkår om arkeologisk undersøkelse. I forbindelse med at tiltak vist i reguleringsplanen realiseresskal det foretas en arkeologisk gransking av den delen av det automatisk fredete kulturminnet somligger dypere enn 1 m målt fra dagens overflate og som kommer i konflikt med tiltakene. Det skaltas kontakt med Riksantikvaren i god tid før tiltaket skal gjennomføres slik at omfang og kostnaderfor arkeologisk gransking kan fastsettes, jf. kulturminneloven §10.»

    Pkt.1.7Ny paragraf § 3.14 Belysning, tilføyes: «Belysning innen- og utendørsskal ikke medføre unødvendig lysforurensning og sjenanse i omgivelsene. En helhetlig belysningsplan skal utarbeides med dokumentasjon av dens virkning på omgivelsene.»

    Pkt.1.8 I § 9.1 tilføyes punkt: «Belysningsplan, jf. § 3.14.»

    Pkt.1.9 I § 9.1 tilføyes punkt: «Kart over alle eksisterende trær, innmålt.»

    Pkt.1.10 I § 9.1 tilføyes punkt: «Tillatelse til tiltak fra Tønsberg kommune, Havn for tiltak jf. havne- og farvannsloven § 14.»

    Deler av Lindahlplan planID 3803 61227 oppheves og det delegeres kommunedirektøren å gjøre nødvendige endringer i kart og bestemmelser.

    Økonomiske konsekvenser

    Tønsberg kommune skal drifte offentlig brygge, park og toalett på Vikingodden innenfor PlanID 3803 20210207 og PlanID 3803 61227. For park og brygge vil det utgjøre omlag kr. 150.000,- per år i merutgifter. For drift av offentlig toalett utgjør det omlag 250.000,- per år.

    Tydeliggjøring kulepunkt om trær under 3.3 Utenomhusplan til følgende:

    • Eksisterende trær, som skal bevares

    Setning om "Kostnad knyttet til arkeologisk utgraving av kommunen"fjernes.



    Behandling

    Votering:

    Haugans forslag fikk 6 stemmer (Sv, V, R) og falt.

    Innstilling fra utvalg for plan og bygg ble enstemmig vedtatt.

  • Detaljregulering for Ruteig deponi. PlanID 3803 20180046. 2. gangsbehandling Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 22.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Arealplan
    Saksbehandler: Ena Selimotic

    Dokumenter

     

    Vedtak


    Med hjemmel i plan- og bygningsloven § 12-12 vedtas detaljregulering for Ruteig deponi, planID 3803 20180046, datert den 01.02.2023, med følgende endringer i planbestemmelsene:

    Planbestemmelser

    1.1

    Følgende tekst i planbestemmelse § 3.9 strykes: Kontroll og overvåking: Overvåkingsprogram for vann ut av området skal følge søknad om tiltak og skal være godkjent av kommunen før tiltaket kan iverksettes. Avrenning fra massemottaket og jordbruksarealet skal overvåkes ved at det tas prøver både i vassdraget nedstrøms og ved utløp av fangdammen, og innholdet av finstoff skal overvåkes visuelt under arbeidet og analyseres jevnlig. Det skal ved prøvetaking gjøres vurderinger av vannkvaliteten, med vekt på at vannet fra planområdet ikke skal gi negative påvirkning eller forverret tilstand ved avrenning. Overvåkingsprogrammet skal utarbeides og gjennomføres av personell med vannfaglig kompetanse. Overvåkingsrapport skal sendes kommunen sammen innen 1. mars hvert år. Analyseresultatene skal legges inn i databasen. Dette skal sendes inn og behandles av vannmyndighet.

    Følgende tekst tilføyes planbestemmelse § 3.9: Resipientovervåking og avbøtende tiltak: Overvåkingsprogram for overvann fra deponiet og til resipienten – Hallingsrudbekken - skal tilsendes kommunen og godkjennes av kommunen før tiltaket kan iverksettes. Overvåkingsprogrammet skal utarbeides og gjennomføres av personell med vannfaglig kompetanse, og skal være tilstrekkelig for å vurdere tiltakets eventuelle påvirkning på miljøtilstanden i Hallingsrudbekken i henhold til vannforskriften. Vurderingene skal dokumenteres i årlige overvåkingsrapporter, og analyseresultatene skal legges inn i databasen «Vannmiljø» innen 31. desember hvert år. Dersom analyseresultatene indikerer at aktiviteten i planområdet forringer miljøtilstanden i Hallingsrudbekken, skal tiltakshaver umiddelbart varsle forurensningsmyndigheten Statsforvalteren og iverksette de tiltakene som er nødvendige for å gjenopprette miljøtilstanden i bekken.

    1.2

    Følgende tekst i planbestemmelse § 3.5 strykes: Overvann skal ledes i avskjærende grøfter i retning vest ned mot Bispeveien der det allerede er tilrettelagt for overvannshåndtering. I nedre kant av deponiene skal det etableres fang-/fordrøyningsdam og rensedam for å redusere utslipp av finkornete partikler direkte i bekk. Dette er regulert som vann- og avløpsanlegg (BVA). Overvannsplan, datert 13.12.2022, skal legges til grunn for overvannshåndtering.

    Følgende tekst tilføyes planbestemmelse § 3.5: Det skal etableres en fang- og fordrøyningsdam for å redusere utslipp av finkornete partikler og næringsstoffer, og for å unngå forringelse av miljøtilstanden i Hallingsrudbekken. Fangdammen skal vedlikeholdes. Dette er regulert som vann- og avløpsanlegg (BVA). Hydroteknisk plan, datert 13.12.2022, skal legges til grunn for overvannshåndteringen.


    1.3

    I planbestemmelse § 4.1 og § 5 står det: PBL. § 12-5 – 14.

    Følgende strykes i § 4.1 og § 5: 14

    Planforslaget har ingen direkte konsekvenser for kommunens driftsbudsjett.



    Behandling

    Votering:

    Utsettesesforslag fremmet av Stuestøl fikk 4 stemmer (Mdg) og falt.

    Innstilling fra utvalg for plan og bygg ble vedtatt mot 4 stemme (Mdg).

  • Ny fastlandsforbindelse - Søknad om forlenget båndlegging Hoveddokument 827KB
    Brevdato: 30.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: By- og stedsutvikling
    Saksbehandler: Magnus Robert Campbell

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tønsberg kommune søker Statsforvalteren i Vestfold og Telemark om fire års forlengelse av båndleggingssone gitt i kommunedelplan for ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy og Tjøme (planID 3803 90021), jf plan- og bygningsloven § 11-8 d. annet ledd.



    Behandling

    Kommuneplanutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Reglement for bruk av kommunale arealer i Tønsberg kommune 2023 Hoveddokument 669KB
    Brevdato: 31.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk drift
    Saksbehandler: Mia Nilsen Hidle

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Reglement for bruk av kommunale arealer i Tønsberg kommune 2023 vedtas.



    Behandling

    Votering:

    Vikas forslag ble trukket i møtet.

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

  • Havneregulativ 2023 Hoveddokument 564KB

    024/23 - 23/4368 - Havneregulativ 2023

    Journaldato: 01.02.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 01.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk drift
    Saksbehandler: Mia Nilsen Hidle

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Havneregulativ for Tønsberg kommune 2023 vedtas.



    Behandling

    Votering:

    Innstilling fra utvalg for miljø, teknikk og næring ble enstemmig vedtatt.

    Bettums tilleggsforslag ble lagt ved saken som en protokolltilførsel.

  • Brekke Naturbarnehage AS - ny godkjenning og økt finansiering av ordinær barnehage Hoveddokument 565KB
    Brevdato: 31.10.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Oppvekst barnehagemyndighet
    Saksbehandler: Pia Borges

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1.
    Brekke Naturbarnehage AS godkjennes for 40plasser, fordelt på 10 barn under 3 år og 20 barn over 3 år. Barnehagens innendørs leke- og oppholdsareal er totalt 123 m2. Lekearealet ute er ca. 1400 m2.

    2.
    Brekke Naturbarnehage AS gis finansieringsgaranti for inntil 40plasser, fordelt på 10 barn under 3 år og 20 barn over 3 år, fra 1. august 2023.

    Finansiering av det økte antallet barnehageplasser vil håndteres innenfor rammene i oppvekst og læring, ved å redusere antall plasser for barn med rett til barnehageplass i kommunale barnehager i neste hovedopptak (august 2023)



    Behandling

    Innstilling fra utvalg for oppvekst og opplæring ble enstemmig vedtatt.

  • Endring gebyrer Mestring og helse Hoveddokument 593KB
    Brevdato: 02.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Re helsehus
    Saksbehandler: Ingunn Finsveen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Følgende vedtatte gebyrer i kommunestyret den 14.12.2022, sak 176/22 endres:

    Pkt 1

    Egenandel for dagopphold i dagsenter endres fra kr 104,- per dag til kr 105,- per dag

    Pkt 2

    Beboere i omsorgsboliger med bemanning ved Eik sykehjem, Nes sykehjem og Re helsehus betaler kostpenger omsorgsboliger, 5 måltider per døgn, kr 3.520,- per måned. Fullpensjon omsorgsplasser utgår.

    Pkt 3

    Seniorsenter dessert/suppe endres fra kr 31,- til kr 35,-. Middag endres fra kr 91,- til kr 88,-. Frokost settes til kr 35,-



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Justering av gebyr for borgerlig vielse 2023 Hoveddokument 685KB
    Brevdato: 09.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Ingunn Kobberrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Gebyr for borgerlig vielse i Tønsberg kommune i 2023 justeres med følgende satser:

    • Hverdager: Personer folkeregistrert i Tønsberg: GRATIS

    • Hverdager: Personer ikke folkeregistrert i Tønsberg: Kr 1000,- (fra kr 800,-)

    • Lørdager samt hverdager utenfor arbeidstid:Personer folkeregistrert i Tønsberg kommune: Kr. 1000,- (fra kr 800,-)

    • Lørdager samt hverdager utenfor arbeidstid:Personer ikke folkeregistrert i Tønsberg kommune: Kr 2000,- (fra kr 1500,-)

    • Lørdager utenfor vigselslokaler som kommunen tilbyr: Kr 5000,- (fra kr 3000,-)

    • Gebyr ved avbestilling under 1 uke før vielsen: Kr 500,- (fra kr 300)

    Gebyrøkningen innføres fra 01.04.2023.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Ombygging Grenaderveien 11 (Tønsberg Læringssenter) Hoveddokument 662KB
    Brevdato: 20.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og samfunnsutvikling
    Saksbehandler: Geir Viksand

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Det gjennomføres ombygging ved Grenaderveien 11 for å øke kontorkapasiteten.

    2. Kostnaden kr 1 600 000 finansieres ved momskompensasjon kr 320 000 og 1 280 000 som overføres fra drift.

    3. I driftsbudsjettet til Tønsberg Læringssenter overføres kr 1 280 000 til investeringsregnskapet, som dekkes av integreringstilskudd.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Søknad fra Stiftelsen Flint Idrettshall - dekning av ekstraordinære kostnader Hoveddokument 428KB
    Brevdato: 27.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kultur og idrett
    Saksbehandler: Ida Charlotte Johre

    Dokumenter

     

    Vedtak


    1. Stiftelsen Flint Idrettshall bevilges kr. 860.000 til ekstraordinære kostnader i 2021 og 2022.

    2. Beløpet dekkes ved bruk av disposisjonsfond.

    3. Stiftelsen Flint Idrettshall må utrede hvordan de på egenhånd kan drifte bygget uten økonomisk støtte fra kommunen.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Partistøtte til alle partier i kommunestyret perioden 2023 - 2027 Hoveddokument 520KB
    Brevdato: 03.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Støtte til partigruppene i kommunestyret gis med en ramme på kr 530.000,-.

    Opp mot 20 % av denne summen fordeles likt mellom partigruppene. Resterendebeløp fordeles som en årlig støtte pr medlem valgt inn ved kommunestyrevalget 2023.

    Rammen og prinsippene gjelder for perioden 2023 – 2027 og justeres ikke i perioden.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Etiske normer for folkevalgte i Tønsberg kommune Hoveddokument 422KB
    Brevdato: 06.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: HR
    Saksbehandler: Trond Wifstad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Etiske normer for folkevalgte vedtas slik det framgår av vedlegg til saken, med følgende endring i pkt 1 (rød tekst):

    Dersom en folkevalgt er i tvil om en sak, bør man drøfte saken fortrinnsvis med egen gruppeleder eventuelt med utvalgsleder, opposisjonsleder eller ordfører.



    Behandling

    Votering:

    Haugans forslag fikk 15 stemmer (V, Mdg, Sv, R) og falt.

    Forslag fremmet av Søylands ble vedtatt mot 22 stemmer (Ap, Sp, Mdg).

    Forslag fremmet av Aamodt m/vedtatt endring, ble satt opp mot formannskapets innstilling. Aamodts forslag m/vedtatt endring ble vedtatt mot 6 stemmer (Sv, V, R)

  • Sluttregnskap investeringsprosjekt IB1029 Banebakken VA Hoveddokument 470KB
    Brevdato: 20.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Marion Vørrang

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Sluttregnskap for investeringsprosjekt IB1029 Banebakken VA godkjennes. De totale kostnadene er kr. 10 180 246. Prosjektet avsluttes med et mindreforbruk på kr. 1 819 754. Mindreforbruket har gått til finansiering av andre investeringsprosjekter innenfor vann- og avløp.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Sluttregnskap investeringsprosjekt IB1035 Stjerneveien, Jupiterveien, Saturnveien VA Hoveddokument 461KB
    Brevdato: 20.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Marion Vørrang

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Sluttregnskap for investeringsprosjekt IB1035 Stjerneveien, Jupiterveien, Saturnveien VA godkjennes. De totale kostnadene er kr. 19 923 609. Prosjektet avsluttes med et mindreforbruk på kr. 76 391. Mindreforbruket har gått til finansiering av andre investeringsprosjekter innenfor vann- og avløp.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Sluttregnskap investeringsprosjekt ID2000 Digital strategi Tønsbergskolen Hoveddokument 483KB
    Brevdato: 20.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Marion Vørrang

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Sluttregnskap for investeringsprosjekt ID2000 Digitial strategi Tønsbergskolen godkjennes. De totale kostnadene er kr. 27 036 694. Prosjektet avsluttes med et mindreforbruk på kr. 306



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Sluttregnskap - investeringsprosjekt VA1213 Grevinneveien VA Hoveddokument 437KB
    Brevdato: 20.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomi
    Saksbehandler: Marion Vørrang

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Sluttregnskap for investeringsprosjekt VA1213 Grevinneveien VA godkjennes. De totale kostnadene er kr.10 670 307. Prosjektet avsluttes med et merforbruk på kr. 2 670 307. Merforbruket er dekket fra samlebevilgningen innenfor vann- og avløp.



    Behandling

    Formannskapets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Årsmelding - Eldrerådet 2022 Hoveddokument 542KB

    036/23 - 23/3261 - Årsmelding - Eldrerådet 2022

    Journaldato: 13.01.2023  2 dokumenter
    Brevdato: 13.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Saken sendes tilbake, slik at eldrerådet kan foreta ønskede rettelser i årsmeldingen.



    Behandling

    Kommunestyret vedtok enstemmig å sende saken tilbake, slik at eldrerådet kan foreta ønskede rettelser i årsmeldingen.

  • Årsmelding - Råd for personer med funksjonsnedsettelse 2022 Hoveddokument 542KB
    Brevdato: 13.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Årsmelding for råd for personer med funksjonsnedsettelse godkjennes.



    Behandling

    Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Årsmelding for klagenemnda i Tønsberg kommune 2022 Hoveddokument 395KB
    Brevdato: 23.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Ingunn Kobberrød

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Årsmelding for klagenemnda i Tønsberg kommune for 2022 tas til orientering.



    Behandling

    Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Forespørsler Hoveddokument 461KB

    039/23 - 23/23175 - Forespørsler

    Journaldato: 23.02.2023  1 dokument
    Brevdato: 23.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Lise Brit Aske Haugen

    Dokumenter

     

    Behandling

    SVAR:

    Svar til Trond Ekstrøm:

    Kommunestyre!

    Ved oppstart av kommunens ulike planarbeider skal berørte myndigheter, grunneiere, festere, naboer og andre berørte varsles om at planarbeidet igangsettes. Arbeidet skal kunngjøres i minst én avis som er alminnelig lest på stedet, samt i elektroniske medier som kommunens hjemmeside. Det bør settes en rimelig høringsfrist. Ved planprogram er det krav om minimum 6 uker, og for andre planer anbefales minimum 3 uker.

     

    Forslag til reguleringsplaner sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn i minimum 6 uker.

     

    Alle forslag til planer etter loven skal ved offentlig ettersyn ha en planbeskrivelse som beskriver planens formål, hovedinnhold og virkninger, samt planens forhold til rammer og retningslinjer som gjelder for området.

     

    Dersom reguleringsplan er underlagt krav om konsekvensutredning, skal konsekvensutredningen følge planforslaget.

     

    Berørte myndigheter, grunneiere, festere, naboer og andre berørte underrettes særskilt.

     

    I Tønsberg kommune legges varsel om oppstart av reguleringsplaner samt offentlig ettersyn av planer ut under kunngjøringer på kommunens hjemmeside. De offentliggjøres også i Tønsbergs blad. I tillegg varsles grunneiere og naboer, samt andre myndigheter og interessenter direkte etter en varslingsliste. Norges Lastebileiers-Forbund sentralt står på denne listen, men blir bare varslet i de planene hvor administrasjonen mener det er aktuelt for dem å uttale seg.

     

    Planavdelingen i kommunen har nå oppdatert varslingslista med Norges Lastebileier-Forbund, avdeling Vestfold, samt LUKS -Leverandørenes utviklings- og kompetansesenter. Planavdelingen vil i fremtiden sende flere planer til uttalelse til disse enn vi gjør per i dag.

    Svar til Lena Fahre:

    Kommunestyre!

    Likestillingen i samfunnet vårt er heldigvis på rett vei, men det betyr ikke at vi er i mål. Og selv om likestillingen går fremover på mange områder, blir språket ofte hengende etter.

    Det er interessant at vi har hatt et språkråd i Norge omtrent akkurat like lenge som vi har hatt en likestillingslov. Språkrådet har også vært opptatt av nettopp likestilling i språket, og rådet har fungert som en vaktbikkje og en pådriver for det de kaller et kjønnsnøytralt eller kjønnsbalansert språk.

    Jeg mener interpellanten har rett i at vi har en språktradisjon i Norge som på mange områder favoriserer menn. Dette gjelder ikke minst innen yrkestitler, men også her har det skjedd positive endringer. I Tønsberg endret vi tittelen «rådmann» til «kommunedirektør» i 2021 – og i dag, på selve kvinnedagen, ansetter vi også Tønsbergs første kvinnelige kommunedirektør.

    På kvinnedagen i 2020 varslet den daværende regjeringen at alle yrkestitler i offentlig sektor skulle være kjønnsnøytrale. Det skulle ikke lenger tillates titler som inneholdt ord som «mann», «mor» og «søster». Titler som helsesøster og fylkesmann var tidligere helt selvfølgelige ord for de fleste av oss. Nå har vi vendt oss til de nye, kjønnsnøytrale betegnelsene «helsesykepleier» og «statsforvalter». Det er bra.

    Så har nok interpellanten rett i at det er fortsatt er mulig å finne begreper i offentlig forvaltning som ikke er kjønnsnøytrale. Betegnelsen «formannskap» er et godt eksempel.

    Interpellanten spør om ordføreren vil ta initiativ til å bytte ut begrepet «formannskap» med et kjønnsnøytralt begrep, som for eksempel «kommuneutvalg» eller «kommuneråd». Jeg vil først si at jeg syns dette er interessante forslag til nye benevnelser på det som i dag heter formannskapet. Samtidig må jeg minne om at formannskapet er et folkevalgt organ som er opprettet etter bestemmelsene i kommuneloven. Benevnelsen er altså hentet fra loven, og en navneendring vil rett og slett kreve en lovendring.

    Så spør interpellanten videre om ordføreren vil arbeide for at begreper i kommuneloven endres til språklig kjønnsnøytrale begreper. Siden det tross alt er kvinnedagen i dag, vil jeg tillate meg å si at jeg syns det er på tide å gi lovverket et kjønnsnøytralt språk. Samtidig må jeg nesten minne interpellanten på at det er Stortinget som vedtar lovendringer i Norge, og at også språklige endringer i lovverket ligger utenfor kommunestyrets kompetanseområde.

    Det siste spørsmålet er hvordan ordføreren vil arbeide for å avskaffe andre navn og begreper i Tønsberg kommune som ikke er kjønnsnøytrale. Det er mitt inntrykk at administrasjonen er svært bevisst på å føre et kjønnsnøytralt og kjønnsbalansert språk i all kommunikasjon med innbyggere og tjenestemottakere. Likevel kan jeg ikke garantere at det kan finnes ord og begreper også i vår organisasjon som burde vært byttet ut. Da vil jeg i første omgang gi et signal til administrasjonen om at jeg ønsker en bevissthet rundt dette, og at betydningen av et kjønnsnøytralt språk bør være ett av elementene som vektlegges i arbeidet med å revidere kommunens kommunikasjonsstrategi neste år.

    Svar til Suzy C.S. Haugan:

    Kommunestyre!

    Barnehagen er en viktig læringsarena der barn sosialiseres og opplever fellesskap, og jeg vil benytte anledningen til å takke alle ansatte som gjør en fantastisk jobb i barnehagene våre hver dag.

    Vi er opptatt av å sikre full barnehagedekning og retten til barnehageplass for alle. Samtidig er vi opptatt av å sikre god kvalitet i barnehagene våre. Da vet vi at nok voksne og nok pedagoger er helt avgjørende. I den politiske plattformen som posisjonen styrer etter, slår vi fast at bemanningsnormen skal gjelde i hele barnehagens åpningstid. I budsjettene har vi prioritert å øke grunnbemanninga i barnehagene.

    Barnehagene er viktige for barna, de er viktige for familiene, men de er også viktige samfunnsinstitusjoner. De bidrar til at flere kan delta i arbeidslivet, også mens barna er små. Samtidig vet vi, som interpellanten påpeker, at mange i samfunnet vårt er aleneforsørgere, og at mange jobber turnus. Det er lett å forstå at det å kombinere turnusarbeid med omsorg for små barn kan være krevende, jeg var sjøl i mange år en av de som strevde med dette.

    Dette er en utfordring vi som samfunn må ta på alvor. Vi kommer til å trenge flere ansatte i turnusarbeidsplassene særlig i helsesektoren fremover, og da må vi legge til rette for at også småbarnsforeldre og aleneforsørgere kan gå inn i slike stillinger. Dette er en utfordring som partene i arbeidslivet og vi som politikere må tenke sammen om og bidra til å finne gode løsninger på. 

    Noen har tatt til orde for at løsningen kan være døgnåpne barnehager eller mer fleksible åpningstider. Andre har vært kritiske til en slik løsning. Fagforbundet, som organiserer mange av de ansatte i barnehagesektoren, har understreket at barnehagen er og skal være et pedagogisk tilbud. En barnehage skal ikke først og fremst et tilbud om tilsyn eller oppbevaring av barn. Så kanskje er ikke døgnåpen barnehage det beste begrepet? 

    Dersom barnehagene skal holde åpent med et pedagogisk tilbud av høy kvalitet også på kveldstid, vil det gi oss både økonomiske og bemanningsmessige utfordringer. Stortinget behandlet et forslag om døgnåpne barnehager i fjor, og i høringen uttalte Utdanningsforbundet at de mente en slik ressursbruk ikke ville være en forsvarlig prioritering.

    Jeg kan heller ikke se at det er rom for å prioritere en slik en satsing i Tønsberg nå, og kanskje er også grunnlaget for en slik tilsynsordning for lite i kommunen vår.

    Vi må imidlertid som tidligere nevnt fortsette diskusjonen og jakta på de gode løsningene. Vi er helt avhengig av at det både fødes barn og jobbes på ugunstige tider av døgnet i åra framover.

    Svar til Anne-May Hogsnes:

    Kommunestyre!

    Det er viktig at de politiske utvalgene i kommunen har et best mulig beslutningsgrunnlag, og brukerunderundersøkelser gir verdifull innsikt i brukertilfredshet og opplevd kvalitet i tjenestene.

    Det har vært gjennomført en rekke ulike brukerundersøkelser innenfor mestring og helse i Tønsberg de siste årene. Etter sammenslåingen av Re og Tønsberg til én kommune, har det vært gjennomført fire undersøkelser innen psykisk helse og avhengighet, én undersøkelse innen praktisk bistand og én innen mestring og forebyggende tjenester. Alle disse har blitt forelagt utvalg for mestring, helse og velferd, og er behandlet der som orienteringssaker. Undersøkelsene er ikke publisert på kommunens nettsider, men ligger tilgjengelig for både politikere og innbyggere gjennom innsynsportalen for politiske møter.

     

    Det har også vært gjennomført brukerundersøkelser ved sykehjemmene både før og etter kommunesammenslåingen. I gamle Tønsberg ble det gjennomført årlige undersøkelser fra 2012-2018, og ved Re helsehus i gamle Re kommune ble det gjennomført en undersøkelse i 2016. Det ble også gjennomført en undersøkelse for sykehjemmene og helsehuset tidlig i 2020 – altså rett etter sammenslåingen. Disse undersøkelsene er fulgt opp av det enkelte sykehjem, men det er generelt små variasjoner mellom sykehjemmene. Våre resultater ligger heller ikke langt unna landsgjennomsnittet; på noen områder ligger vi litt over, på andre områder litt under.

     

    Det planlegges også å gjennomføre en ny undersøkelse nå i løpet av mars. Jeg vil be administrasjonen om at resultatet av denne undersøkelsen både blir publisert på kommunens nettsider og oversendt utvalg for mestring, helse og velferd til orientering.

     

    Interpellanten presenterer konkrete forslag til hvordan fremtidige undersøkelser bør gjennomføres. Nå er den neste undersøkelsen allerede planlagt og nært forestående, og jeg kan fortelle at administrasjonen denne gangen har tatt noen grep nettopp for å forsøke å få opp svarprosenten og gi kommunen enda bedre kunnskap og innsikt.

    Kommunen benytter verktøyet bedrekommune.no for å gjennomføre undersøkelser. I år er det bestemt å gjennomføre en pårørendeundersøkelse med noe færre spørsmål enn tidligere. Det er også bestemt at sykepleierstudenter, frivillige og elever ved videregående skoler skal hjelpe til med gjennomføringen.  Dette vil forhåpentligvis både bidra til å få opp svarprosenten, og legge til rette for at respondentene gir oss så ærlige tilbakemeldinger som mulig.

     

    Gjennom denne metodikken tror jeg vi vil oppnå de effektene interpellanten er ute etter. Derfor vil jeg la årets undersøkelse gå som planlagt uten å gi administrasjonen føringer om å gjennomføre ytterligere undersøkelser. Men dersom det er spesielle forhold som medlemmene i utvalg for mestring, helse og velferd ønsker at undersøkelsen skal belyse, vil det være mulig å spille inn dette før undersøkelsen iverksettes. Da ber jeg medlemmene av utvalget om å ta dette opp i neste utvalgsmøte.

    Svar til Heming Olaussen:

    Kommunestyre!

    Ingen skal behøve å kjenne på skam fordi de har behov for hjelp og støtte fra NAV i perioder av livet.

    Den siste tiden har norske husholdninger opplevd å ha større utgifter enn vanlig. Rentene har gått opp, prisene på strøm og drivstoff er høyere enn vi har vært vant til, og det har generelt vært en kraftig prisvekst i samfunnet vårt. Mange opplever at de har fått det litt trangere enn før, og noen har opplevd å få økonomiske utfordringer og problemer med å få pengene til å strekke til.

    NAV er et felles sosialt og økonomisk sikkerhetsnett for alle oss som bor i Norge. NAV skal være tilgjengelig når mennesker får behov for hjelp, og alle som oppsøker NAV skal bli møtt på en god og respektfull måte.

    Interpellanten viser til en FAFO-undersøkelse som avdekker utfordringer rundt hvordan folk opplever å bli tatt imot av NAV. Men, som interpellanten også selv poengterer, er dette ikke en undersøkelse som er gjennomført i Tønsberg. Jeg vil likevel svare på de konkrete spørsmålene som stilles.

    Når det gjelder spørsmålet om hvor mange av dem som mottar sosialhjelp fra NAV som også får hjelp fra Frelsesarmeen eller andre frivillige organisasjoner, er svaret enkelt; Det vet vi ikke. Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon og andre organisasjoner gjør en fantastisk jobb med å hjelpe medmennesker som har det vanskelig. Men når de for eksempel organiserer innsamling og utdeling av mat, er dette ikke en del av det offentlige tjenestetilbudet. De er en del av frivilligheten.

    NAV og andre kommunale tjenester henviser ikke sine brukere til Frelsesarmeens matutdeling. Men når man har kontakt med mennesker som lever i en krevende livssituasjon, vil det være naturlig å gi informasjon også om tilbud fra frivillige organisasjoner. Det kan være snakk om ulike lavterskeltilbud, det kan være snakk om gratis fritidsaktiviteter, det kan være snakk om gratis utlån av utstyr – og det kan også være snakk om utlevering av mat til husstander i en krevende økonomisk situasjon.

    Interpellanten spør videre om en åpningstid fra kl. 11 - 14 er tilstrekkelig til å møte brukernes behov for kontakt. Til det vil jeg svare at NAV Tønsberg i Statens Park har åpent alle dager fra kl. 09.00 - 15.00, og tar imot brukere til avtalte møter hver dag innenfor dette tidsrommet.
    I tillegg er veiledningssenteret bemannet og tar imot drop-in besøk mellom 11 og 14.
    Brukere som har behov for akutt hjelp, kan ta kontakt på telefon mellom 08.00 og 15.30.
    Brukere under 30 år kan også kontakte NAV gjennom Drivhuset. Åpningstidene der er 9-15, og der kan unge brukere få hjelp til alt – også når det er behov for akutt bistand.  

    Tilgjengeligheten er altså betraktelig bedre enn det interpellanten legger til grunn, og det er jeg glad for. Når det gjelder ventetid på telefon, er det ikke mulig å ta ut en egen statistikk på ventetid for personer som er i akutt behov for hjelp. Men i 2022 var gjennomsnittlig ventetid på telefon 10 min og 59 sek når vi ser samlet på alle henvendelser om sosiale tjenester.  Ventetidene var lengst i starten av året, og ble redusert gjennom året. Hittil i 2023 er gjennomsnittet nede i 6 minutter og 16 sekunder.

    Interpellanten spør også hvor lang tid det i gjennomsnitt tar å behandle en søknad om akutt økonomisk sosialhjelp, og hvor lang tid det tar før pengene er utbetalt. Svaret er, at når søknaden om akutt hjelp er dokumentert, tar det maks 24 timer før søknaden er behandlet og pengene er utbetalt.

    Interpellanten spør til slutt om ordføreren vil ta initiativ til å øke satsene for sosialhjelp i Tønsberg. Da må vi huske at økonomisk sosialhjelp er en skjønnsmessig ytelse. NAV har både rett og plikt til å gjøre skjønnsmessige vurderinger når de fatter vedtak om stønad og i utmålingen av stønaden. Alle søknader blir behandlet individuelt, og som regel vil veilederen og den som søker foreta en felles gjennomgang av situasjonen for å kartlegge behovet. Jeg tror det fremdeles bør være et element av skjønn i disse vurderingene.

    Når det er sagt, er det ingen tvil om at økte priser skaper et større behov for hjelp og bistand. Derfor er jeg glad for at de statlige veilederne som lokale NAV-kontorer kan bruke som et verktøy i sin skjønnsutøvelse har blitt regulert for prisveksten, og at regjeringen nylig har signalisert at både sosialhjelp og andre ytelser skal økes i takt med prisveksten når nasjonalbudsjettet revideres før sommeren.

  • Ansettelse av kommunedirektør. Hoveddokument 411KB
    Brevdato: 27.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: HR
    Saksbehandler: Trond Wifstad

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Mette Vikan Andersen ansettes som ny kommunedirektør fra 01.08.2023 i h.h.t. vedlagt arbeidsavtale.



    Behandling

    Ansettelsesutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

  • Protokoller fra ungdomsrådet, innvandrerrådet, eldrerådets og råd for personer med funksjonsnedsettelses møter 13.02.2023 Hoveddokument 500KB
    Brevdato: 19.01.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Dokumentsenter og politisk sekretariat
    Saksbehandler: Else Muri

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Protokoller fra møte i ungdomsrådet, innvandrerrådet, eldrerådet og råd for personer med funksjonsnedsettelse 13.02.2023 legges frem for kommunestyret til orientering.



    Behandling

    Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Anne Rygh PedersenArbeiderpartietordføreranne.rygh.pedersen@tonsberg.kommune.no
Per Martin AamodtArbeiderpartietmedlemper.martin.aamodt@tonsberg.kommune.no
Trude Viola NordliArbeiderpartietmedlemtrude.viola.nordli@tonsberg.kommune.no
Roar HowlidArbeiderpartietmedlemroarhowlid@gmail.com
Gunhild RuiArbeiderpartietmedlemgunhild.rui@tonsberg.kommune.no
Renathe FekeneArbeiderpartietmedlemrenathe.fekene@tonsberg.kommune.no
Anne Holm MoenArbeiderpartietmedlemanne.holm.moen@tonsberg.kommune.no
Tom GranliArbeiderpartietmedlemtom.granli@gmail.com
Eivind Yrjan StamnesArbeiderpartietmedlemeivind.yrjan.stamnes@tonsberg.kommune.no
Mian Hamid RizwaniArbeiderpartietmedlemrizwani_@hotmail.com
Lisbeth JohansenArbeiderpartietmedlemlisbeth.seljes@gmail.com
Lars Jørgen OrmestadArbeiderpartietmedlemormestad@reap.no
Bent MoldværFremskrittspartietmedlembent.moldver@tonsberg.kommune.no
Ellen EriksenFremskrittspartietmedlemellen.eriksen@tonsberg.kommune.no
Anne-May HogsnesFremskrittspartietmedlemanne-may.hogsnes@tonsberg.kmmune.no
Trond EkstrømFremskrittspartietmedlemtrond.ekstrom@tonsberg.kommune.no
Bente Torun BrekkeFremskrittspartietmedlembe-toru@online.no
Henning WoldHøyremedlemhenning.wold@tonsberg.kommune.no
Johanne ArcherHøyremedlemjohanne_archer@me.com
Ole Sverre LundHøyremedlemole.sverre.lund@gmail.com
Kirsti Nilsson SøylandHøyremedlemkirsti.nilsson.soyland@tonsberg.kommune.no
Anders Stensrud LarsenHøyremedlemanders.stensrud.larsen@tonsberg.kommune.no
Lena FahreHøyremedlemlena.fahre@tonsberg.kommune.no
Aksel Even HaraldsenHøyremedlemah@hbl.no
Johanne KirsebomHøyremedlemjohanne@kirsebom.org
Lars SollieHøyremedlemlars.sollie@tonsberg.kommune.no
Frank PedersenHøyremedlemfrank.pedersen@tonsberg.kommune.no
Alexander HangaasKristelig Folkepartimedlemabhangaas@gmail.com
Stine Næss AskjerKristelig Folkepartimedlemstine.ness.askjer@tonsberg.kommune.no
Kjell Anders LierMiljøpartiet De Grønnemedlemkjell.anders.lier@tonsberg.kommune.no
Marie Hernes RødMiljøpartiet De Grønnemedlemmarie.hernes@gmail.com
Roar LefsakerMiljøpartiet De Grønnemedlemroar.lefsaker@tonsberg.kommune.no
Julie Estdahl StuestølMiljøpartiet De Grønnemedlemjulie.estdahl.stuestol@tonsberg.kommune.no
Ole Marcus MærøeRødtmedlemole.marcus.meroe@tonsberg.kommune.no
Steinar SolumSenterpartietmedlemsteinar.solum@tonsberg.kommune.no
Thorvald HillestadSenterpartietmedlemthorvald.hillestad@tonsberg.kommune.no
Svein HolmøySenterpartietmedlemsvein.holmoy@tonsberg.kommune.no
Trygve ÅnestadSenterpartietmedlemtrygaan@online.no
Ragnar KirkevoldSenterpartietmedlemra-lore@online.no
Heming OlaussenSV - Sosialistisk venstrepartimedlemheming.olaussen@gmail.com
Olav Sannes VikaSV - Sosialistisk venstrepartimedlemosvika@online.no
Elise LøkøSV - Sosialistisk venstrepartimedlemelise.amalie.t.loko@tonsberg.kommune.no
Suzy C.S. HauganVenstremedlemsuzychristina@hotmail.com
Håvar BettumVenstremedlemhavar.bettum@tonsberg.kommune.no
Thordis Kristine Skallist HovetArbeiderpartietvaramedlemthordis.k.skallist.hovet@tonsberg.kommune.no
Walter BrynhildsenHøyrevaramedlemwalter@online.no
Mathias Willassen HanssenHøyrevaramedlemmathias.willassen.hanssen@tonsberg.kommune.no
Heidi Merete OrskaugHøyrevaramedlemheidi.orskaug@vtfk.no
Jill Eirin Undemjill.eirin.undem@tonsberg.kommune.no
Saqlain Raza Naqvi (Ikke møtt) Arbeiderpartietmedlemsaqlain.raza.naqvi@tonsberg.kommune.no
Lise Lorentzen Mandal (Ikke møtt) Høyremedlemmandallise1@gmail.com
Øyvind Jonassen (Ikke møtt) Høyremedlemoej.politiker@gmail.com
Nicola Liv Fritzøe (Ikke møtt) Høyremedlemnicola.liv.fritzoe@tonsberg.kommune.no