Bør din barnehage ha utvidet åpningstid?

Bjørn Erik Hammer, virksomhetsleder for barnehagene i Tønsberg. - Klikk for stort bildeBjørn Erik Hammer, virksomhetsleder for barnehagene i Tønsberg.- Vi har muligheten til å utvide åpningstiden i barnehagene, men foreldre og foresatte bør være bevisst på at utvidet åpningstid også får negative konsekvenser, sier virksomhetsleder Bjørn-Erik Hammer. Nå kan du som har barn i en kommunal barnehage si din mening om åpningstidene.

Alle de kommunale barnehagene i Tønsberg kommune har åpningstid fra 07.15 til 16.30. Da vedtektene for barnehagene ble vedtatt i 2020, åpnet politikerne likevel for at hver enkelt barnehage kan velge å utvide åpningstiden med inntil 30 minutter dersom det er hensiktsmessig.

- Det er Samarbeidsutvalgene (SU) i barnehagene som skal vurdere om det hensiktsmessig å utvide åpningstidene eller ikke. For at de skal kunne gjøre den vurderingen, er de avhengige av å få innspill fra foreldre og foresatte. Derfor ber vi nå alle foreldre og foresatte om å gi tilbakemelding om hva de tenker om å utvide åpningstiden. Innspillene bør være skriftlige, og leveres til styrer før samarbeidsutvalget i barnehagen skal ha sitt neste møte, sier Hammer.

Dersom Samarbeidsutvalget ønsker utvidet åpningstid, vil nye åpningstider gjelde fra 1. november og frem til sommerferien 2023. Dersom det ikke er enighet i SU, vil åpningstidene bli besluttet av virksomhetsleder for barnehagene.

- Plusser og minuser

Det kan være gode grunner til å ønske seg utvidet åpningstid.

- For noen vil utvidet åpningstid kunne gjøre logistikken enklere på morgenen eller ettermiddagen. Noen skal kanskje hente og levere barn flere steder, og opplever at det krevende å rekke det de skal før arbeidsdagen starter eller etter at den er slutt, sier Hammer.

Han gjør likevel oppmerksom på at utvidet åpningstid også vil få negative konsekvenser.

- Hvis noen barnehager utvider åpningstiden, vil vi for det første få ulike åpningstider i barnehagene. Og selv om åpningstiden utvides, vil bemanningen forbli den samme. Det betyr at voksentettheten gjennom dagen vil bli lavere, sier han.

Han ber derfor foreldre og foresatte ha et bevisst forhold til åpningstidene i barnehagen.

- Det kan være vanskelig å vurdere hva som er hensiktsmessig. Er det som er mest hensiktsmessig for foreldrene også det beste for barna? Skal man legge vekt på det som mest hensiktsmessig for noen, eller legge vekt på hva flertallet ønsker? Jeg håper vi får gode og grundige diskusjoner om dette i Samarbeidsutvalgene, sier Hammer.

Ordningen med mulighet for utvidet åpningstid skal evalueres før oppstart av barnehageåret 2023/2024.