Fire av 10 hytter mangler røykvarsler

- Vi har ingen å miste i brann, sier brannsjef Per Olav Pettersen i Vestfold Interkommunale Brannvesen. Han syns det er skremmende at 37 prosent av hyttene i området mangler fungerende røykvarsler.

- Alle hytter og anneks skal ha fungerende røykvarsler. Eier har en soleklar plikt til å ha det på stell, sier brannsjef Per Olav Pettersen.

Likevel viser tilsyn gjennomført av feierne ved Vestfold Interkommunale Brannvesen (VIB) at 37 prosent av hyttene i området mangler røykvarsler. Det betyr at over 2.100 hytter i Tønsberg, Færder, Horten og Holmestrand mangler nødvendig varslingsutstyr.

- Redder liv

Denne sommeren skal de fleste feriere i Norge, og hyttene blir kanskje enda mer brukt enn vanlig.  Svært mange hytter ligger slik til at brannmannskapene ikke kan kjøre helt fram, og da kan det ta tid før de kan iverksette slukkearbeid.

- Oppstår det en brann, blir den raskt svært omfattende i en hytte. Tidlig varsling redder først og fremst liv, men kan også gi hyttefolket tid nok til å slukke med brannslokningsapparat før brannen i verste fall legger hytta i ruiner. Er det full fyr, er det bare å komme seg ut med livet i behold, sier Pettersen.

Mange hytter har også et anneks eller små tilbygg der familie og venner overnatter. Pettersen minner om at også disse rommene må dekkes av én eller flere røykvarslere, og hans anbefaling er å kjøpe trådløse røykvarslere som kan kobles sammen.

- Utløses én, piper alle. Kostnaden er svært lav, og både hytteeier og gjestene kan da sove tryggere, sier han.

Riktig plassering av røykvarsleren:

• Skal monteres på høyeste punkt i taket og minst 50cm fra veggen.
  • Ha minst en røykvarsler i hver etasje.
  • Avstanden mellom to røykvarslere bør ikke være større enn 12m.
  • Du bør minst ha en røykvarsler per 60 kvadratmeter.
  • Skal være hørbar i alle rom
  • Alle bygg der noen overnatter må ha røykvarsler
  • Røykvarslere bør byttes ut med nye hvert 8-10 år
  • Kjøp optiske røykvarslere, gjerne flere trådløst koblet sammen