Kommunestyremøte 7. september

Denne onsdagen samles kommunestyret til høstens første møte der flere dagsaktuelle saker som er løftet nasjonalt står på agendaen. Fastlegeordning og tilrettelegging av møter for å få unge voksne til å delta i politikken er noe av det som skal diskuteres.

-Fastlegeordningen har vært diskutert både nasjonalt og lokalt den siste tiden. Det er viktig for oss at innbyggerne har de tilbudene de har krav på. Tiltak for å sørge for en god fastlegeordning for innbyggerne står sentralt i legeplanen som vi skal vedta. Blant annet er det foreslått rekrutteringstiltak, etableringstilskudd til nye fastleger, kompensasjon ved fravær på grunn av sykt barn og kompetansehevende tiltak, forklarer ordførere Anne Rygh Pedersen.

En annen sak som har vært debattert i media i det siste er hvordan man best kan tilrettelegge for å få unge voksne inn i politikken.

-Det skal vi også løfte her hos oss når vi skal se på møteplanen for neste år. Nå er det i hovedsak foreslått møter på kveldstid, og det er naturlig at vi også her hos oss diskuterer om det er hensiktsmessig for å få unge voksne med oss, forklarer Rygh Pedersen.

Hun trekker også frem at kommunestyret skal vurdere hvilke kommunale arealer som skal utredes i forbindelse med rullering av kommuneplanens arealdel.

-Tønsberg kommune har mange oppgaver og tjenester som trenger arealer, eksempelvis skoler, barnehager og omsorgsboliger. Nå som kommuneplanens arealdel skal rulleres er det viktig at vi er fremtidsrettet og ser på hvilke behov som vil komme fremover, og det skal vi sammen behandle når vi møtes til onsdag, forklarer Rygh Pedersen.

Du kan se hele sakslisten for møtet på disse sidene

Møtet avholdes på Fylkeshuset onsdag 7. september fra klokken 18.00-21.00

Direktesending kan følges på denne siden: https://tonsberg.kommunetv.no/live/845