Nå kan du booke en saksbehandler i kommunen

Trenger du kontakt med landbrukskontoret eller byggesaksavdelingen? Har du spørsmål om reguleringsplaner, kart, seksjonering eller oppmåling av eiendom? Nå kan du enkelt booke time med en saksbehandler på nett!

- Vi håper og tror at dette blir vinn-vinn, og at en slik løsning vil spare både publikum og oss for tid, sier Anne Beate Hekland, virksomhetsleder for areal, bygg og landbruk i Tønsberg kommune.

Med noen tastetrykk kan du nå booke tid med en saksbehandler i kommunen, og dermed blir det forhåpentligvis slutt på lange telefonkøer.

- Det er mange som ønsker å komme i kontakt me6d oss, og når kundemottaket har vært stengt for besøk under koronatiden har pågangen på telefon vært ekstra stor. Nå kan man finne ledige møtetidspunkt for den avdelingen eller saksbehandleren man ønsker å komme i kontakt med, og selv booke tide for møte på telefon eller Teams. Da slipper man å stå i telefonkø, og får mer forutsigbarhet enn man har i dag, sier Hekland.

Bedre forberedt

Når du booker tid med en saksbehandler, må du oppgi hvilket gårds- og bruksnummer henvendelsen gjelder. Du må også skrive inn hva du ønsker å spørre om.

- På den måten vil du møte en saksbehandler som er bedre forberedt til samtalen. I tillegg vil dette bidra til at den som henvender seg til oss også må forberede seg litt og finne fram nødvendig informasjon på forhånd. Dermed vil møtene kunne bli mer effektive, og det er positivt for begge parter, sier Hekland.

Hun forteller at de kommunene som allerede har innført en slik ordning har gjort seg gode erfaringer.

- Vi tror at dette vil fungere godt og bli godt mottatt også i Tønsberg, og vi vil evaluere ordningen etter en måned og se hvor mange henvendelser som faktisk blir gjort i portalen.

Men den nye ordningen betyr ikke at det ikke går an å ringe kommunen hvis du har et akutt behov for bistand fra kommunen.

- Det vil fortsatt være mulig å ringe uten avtale, og kundemottakstelefonen vil være åpen som i dag. Dette er ment som et supplement til dagens ordning, sier Hekland.

Book din saksbehandler her!

• Byggesak tilbyr 20 minutters telefonmøter alle dager bortsett fra onsdag.
  • Arealplanavdelingen, oppmåling og seksjonering tilbyr 20 minutters telefonmøter eller Teams-møter alle dager
  • Landbruksavdelingen tilbyr 30 minutters telefonmøter, Teams-møter eller befaring alle dager