Rådmannens 87 omstillingsforslag

Innsparing- og omstillingsprosjektet «Handlingsrom 2024» skal sikre kommunen en bærekraftig økonomi og skape rom for fremtidige investeringer. 9. september skal kommunestyret ta stilling til 87 konkrete innsparing- og omstillingsforslag fra rådmannen.Egil Johansen, rådmann.

- Kommunen er i en krevende økonomisk situasjon. Vi ser at behovet for rettighetsbaserte tjenester øker, og samtidig må vi forberede oss på lavere inntektsvekst i kommunal sektor fremover. Da blir det viktig å forvalte midlene klokt, og å sørge for at vi får mest mulig gode tjenester igjen for hver krone, sier rådmann Egil Johansen.

Så langt har høyere skatteinntekter enn forventet, bruk av oppsparte midler og engangsstøtte fra staten i forbindelse med kommunesammenslåingen reddet kommunens budsjetter. Johansen vil ikke ta det for gitt at økte skatteinntekter nok en gang vil redde kommuneøkonomien.

- Vi kan ikke belage oss på det. I år har også koronapandemien gjort situasjonen enda mer utfordrende, og det er grunn til å tro at skatteinngangen til kommunen i blir lavere enn først antatt. Dermed blir det ekstra viktig at vi får kontroll på kostnadene og forvalter ressursene klokt og effektivt, sier han.

«Handlingsrom 2024»

For å tilpasse kommunen en ny, økonomisk virkelighet, iverksatte Johansen omstillingsprosjektet «Handlingsrom 2024». Flere hundre ansatte i kommunen har deltatt på arbeidsverksteder for å identifisere innsparingsmuligheter, og konsulentselskapet PWC har bistått i prosessen. Politikerne har blitt orientert om arbeidet underveis, og fått muligheten til å komme med innspill. Nå foreligger det en rapport med 87 konkrete forslag som skal behandles i kommunestyret 9. september.

- Da vi startet prosjektet, lovet vi at vi skulle snu hver stein. Det har vi gjort, og jeg vil rette en stor takk til alle ledere, ansatte, tillitsvalgte og politikere som har deltatt i prosessen og kommet med gode innspill underveis. Etter at 14 arbeidsverksteder var gjennomført, satt vi med 2000 forslag og innspill til hvordan kan drives mer effektivt. Disse forslagene ble deretter vurdert, slått sammen og prioritert, og nå sitter vi igjen med 87 konkrete forslag som politikerne skal ta stilling til, sier Johansen.

- Vil merkes

De 87 forslagene representerer et samlet innsparingspotensial på rundt 170 millioner kroner. Forslagene berører alle sektorene i kommunen, og omfatter både rene innsparingstiltak, økte betalingssatser, effektivisering gjennom digitalisering og nye måter å jobbe, og utsettelser av planlagte investeringer. Johansen medgir at innbyggerne vil merke konsekvensene av tiltakene.

- Det er nok ikke mulig å spare inn 170 millioner kroner i en kommune uten at innbyggerne og de som mottar tjenester fra kommunen merker det. Men det er viktig å understreke at hensikten med prosjektet er å sikre innbyggerne best mulig tjenester også i fremtiden. Da er det viktig at vi tar ansvar og gjennomfører de nødvendige grepene i tide, sier han.

Johansen håper også å unngå oppsigelser i kommunen som følge av omstillingen, men kan ikke gi noen garantier.

- I de virksomhetene der det er behov for å redusere bemanningen, vil vi gjøre alt vi kan for å få til dette gjennom turnover og naturlig avgang, sier han.

Tiltakene i «Handlingsrom 2024» vil bli lagt til grunn for arbeidet med budsjett for 2021 og de nærmeste årene fremover.

Se rapporten fra "Handlingsrom 2024" og de foreslåtte tiltakene her.  (PDF, 3 MB)

Les tiltaksbeskrivelse fordelt på kommunalsjefområdene her.

Les den politiske saken her.