- Ser ikke ut til å være rammet

Espen Riiser, kommunalsjef oppvekst og læring. Anders Tyvand

- Alt tyder på at barnevernet i Tønsberg har mottatt alle bekymringsmeldinger slik de skal, og at vi ikke er rammet av feilen hos Visma, sier kommunalsjef Espen Riiser. 

I dag avholdt Bergen kommune en pressekonferanse der de fortalte at en feil hos IT-leverandøren Visma har medført at bekymringsmeldinger ikke har kommet frem til kommunens barnevernstjeneste. Svært mange kommuner benytter samme fagsystem som Bergen, og potensielt kunne opp mot 250 kommuner være rammet av feilen. 

- Det er svært alvorlig dersom bekymringsmeldinger ikke kommer fram til barnevernet. Vi benytter det aktuelle fagsystemet, og samme metode for overføring av bekymringsmeldinger som Bergen, Oslo og flere andre kommuner. Vi har nå gjennomgått all kontakt mellom vårt system og den nasjonale portalen for bekymringsmeldinger. Alt tyder på at samtlige bekymringsmeldinger sendt til vår barneverntjeneste har kommet frem slik de skal. Dette tyder på at vi ikke er rammet av feilen hos Visma, men vi har ikke mulighet til å undersøke lenger tilbake i tid enn til årsskiftet 2022/2023, sier kommunalsjef Espen Riiser. 

Feil på to henvendelser

Kommunen har imidlertid oppdaget at to henvendelser sendt til barneverntjenesten via løsningen «Svar inn» ikke har kommet frem slik de skal.

- Dette er ikke snakk om bekymringsmeldinger, og det er ikke snakk om tidskritisk informasjon. Disse dokumentene ble sendt til oss våren 2023, og vi har nå klart å hente dem fram, sier Riiser. 

Han forteller at kommunen agerte umiddelbart da saken fra Bergen ble kjent i dag tidlig. 

- Vi har vært i kontakt med Visma i dag. Budskapet deres er at problemet nå skal være løst, og vi har allerede gjennomført den oppdateringen av systemet som vi har blitt bedt om å gjøre, sier Riiser.