Utvider åpningstidene i barnehagene

Fra og med mandag 8. juni holder alle de kommunale barnehagene åpent fra 07.15 til 16.30.

Den nye smittevernveilederen for barnehagene gjør det mulig å utvide åpningstidene. Kriseledelsen i Tønsberg kommune har besluttet at åpningstidene i de kommunale barnehagene skal utvides fra og med mandag 8. juni.

- Barn kan nå være sammen i større grupper enn før, og ulike grupper kan samarbeide mer gjennom dagen. Det gir oss økt fleksibilitet, og muligheten til å opprettholde nødvendig bemanning gjennom hele dagen selv om åpningstiden utvides, sier Espen Riiser, kommunalsjef for oppvekst og læring i Tønsberg kommune.

- Gi beskjed!Espen Riiser, kommunalsjef oppvekst og læring. Anders Tyvand

Riiser ber likevel foreldre og foresatte om å melde ifra dersom de ikke har behov for å benytte barnehagetilbudet gjennom hele åpningstiden.

- Det gjør det mulig for oss å tilpasse bemanningen etter når på dagen det er flest barn tilstede, sier han.

Utvidelsen innebærer at barnehagene i gamle Tønsberg kommune nå er tilbake til ordinær åpningstid. Barnehagene i gamle Re kommune har til vanlig noe lengere åpningstid, og har dermed noe kortere åpningstid enn normalt.

- For barn av foreldre med samfunnskritiske funksjoner og barn med spesielle behov vil det fortsatt være mulig å finne løsninger om et utvidet tilbud. Dette må avtales direkte med barnehagen, sier Riiser.

Fortsatt smitteverntiltak

Regjeringen har nå innført en nivåinndeling av smitteverntiltak med rødt, gult og grønt nivå. Den generelle smittesituasjonen i samfunnet avgjør hvilket nivå smitteverntiltakene skal ligge på.

- Nå er vi på gult nivå, og det er dette nivået har blitt bedt om å planlegge for til høsten også. Gult nivå innebærer blant annet at ingen barn som er syke eller har symptomer på luftveisinfeksjon må komme i barnehagen, og at vi fortsatt må vektlegge god hygiene og forsterket renhold. Alle som går inn i barnehagen bes derfor om å vaske eller sprite hendene ved inngangen, sier Riiser.

Tiltak for å begrense fysisk kontakt blir videreført, og barn og voksne skal fremdeles være sammen i faste grupper.

- Nå kan to slike grupper eller kohorter samarbeide om praktisk gjennomføring av dagen, men vi skal ellers tilstrebe avstand mellom kohortene både ute og inne. Barnehagene vil også være opptatt av å unngå trengsel og store samlinger, sier Riiser.

Rutinene rundt måltider forblir slik de har vært så langt i koronatiden.

Vellykket åpning

Riiser forteller at åpningen av barnehagene så langt har gått bra, og han har tro på at det også vil gå greit å utvide åpningstidene.

- Godt samarbeid mellom barnehagene og hjemmet har vært en viktig faktor for å lykkes, og jeg håper på godt samarbeid også i fortsettelsen, sier han.