DRIVhuset flytter midlertidig

Fra torsdag 29. februar flytter DRIVhuset midlertidig til NAV Tønsbergs lokaler i Statens park. DRIVhuset er NAV Tønsbergs tilbud til unge mellom 16 og 30 år. Lokalene stenges etter en vurdering av sikkerheten.

drivhuset logo - Klikk for stort bilde

Som en del av oppfølgingen av nye retningslinjer for trygge brukermøter i NAV, har NAV i Vestfold og Telemark allerede stengt fire av NAVs lokasjoner i Vest-Telemark og NAVs lokaler i Ulefoss. Nå har også NAV Tønsberg valgt å stenge DRIVhuset, som en følge av at mangler er funnet gjennom sikkerhet- og sårbarhetsvurderinger.

Sikkerhet er viktig

– Etter en analyse av lokalene til Drivhuset har ledelsen og verneombudene blitt enige om å anbefale en midlertidig stenging. Sikkerheten til de ansatte og brukere av våre tjenester er svært viktig, samtidig som tjenestetilbudet skal ivaretas, sier Per Henning Johannesen som er NAV-leder i Tønsberg.

Alle DRIVhusets aktiviteter flyttes til NAV Tønsbergs lokaler i Statens park, og er åpent fra kl. 9 til 15 fra mandag til torsdag. De ansatte ved NAV-kontoret og brukere med avtaler på DRIVhuset har fått informasjon om flyttingen.

Trygge brukermøter

- NAV jobber systematisk med trygge brukermøter, og det er svært viktig at ansattes trygghet er godt ivaretatt. Vi forholder oss til de analysene som gjennomføres sett i lys av sikkerhetsanbefalingene til arbeid- o velferdsdirektoratet, og samarbeider godt med vernetjenesten om dette, sier direktør i NAV Vestfold og Telemark, Anders Anundsen.

Anbefaling også fra vernetjenesten

Gina Nordahl er hovedverneombud i NAV Vestfold og Telemark og er tydelig på at dette er et nødvendig tiltak for å ivareta god nok sikkerhet på DRIVhuset.

- Jeg mener det ikke er forsvarlig å opprettholde brukermøter ved NAVs lokasjon på DRIVhuset og har vært tydelig i min anbefaling. Jeg er fornøyd med at dette blir tatt på alvor, og mener det ikke er noe alternativ til stengning, sier hovedverneombudet.

Behandlet i partnerskapet

Kommunalsjef i Tønsberg Geir Viksand forteller at anbefalingene om stengningen er behandlet i partnerskapet.

- Det er viktig at vi jobber sammen og målrettet for å få gjenåpnet lokalene. De ungdommene som trenger hjelp, skal fortsatt få ivaretatt sine rettigheter ved NAV Tønsberg, sier Viksand.

- Vårt arbeid med å trygge ansatte og sikre lokalene våre vil fortsette. Det betyr at det kan komme flere sikkerhetstiltak i vår region fremover, sier Anundsen.