Kommunen har økt antallet lærlinger – og flere skal det bli!

Ordfører Anne Rygh Pedersen foran forsamling i Papirhuset - Klikk for stort bildeOrdfører Anne Rygh Pedersen ønsker velkommen.

– Dette er første gang vi har et lærling-kickoff i kommunen. Velkommen skal dere være!

Det sa kommunens lærlingkoordinator, Bjørn-Erik Hammer, til de fremmøtte på Papirhuset tirsdag morgen. Han startet i den nyopprettede stillingen i februar og leder kommunens satsing på lærlinger.

– I fjor hadde vi 42 lærlinger, i år har vi 56, sier han. – Men vi har satt som mål å ha to lærlinger per tusen innbyggere. Det betyr at innen 2026 skal vi forsøke å ha 114 lærlinger.

Ønsker flere søkere

For å nå dette målet må kommunen utvide antall lærlingplasser, men først er det helt essensielt at dagens lærlinger trives i sin lærlingtid – og deretter forteller om det.

Bjørn Erik Hammer, virksomhetsleder for barnehagene i Tønsberg. - Klikk for stort bildeBjørn-Erik Hammer, lærlingkoordinator i Tønsberg kommune.

– Det er mye bedre at dere lærlinger sprer budskapet om Tønsberg kommune som en god lærlingbedrift, enn at jeg gjør det, sa Hammer under kickoffet.

Målet om 114 lærlinger kan naturlig nok bare nås om minst 114 søker om lærlingplass.

– Det blir spennende å se om vi får nok søkere. Per nå har vi flest lærlingplasser innen helse og oppvekst, men vi ønsker å utvide med flere muligheter.

Motivert av fenriken

Til Papirhuset var alle kommunens nåværende lærlinger, både 1.-års- og 2.-årslærlinger, invitert sammen med deres veiledere. Ordfører Anne Rygh Pedersen holdt åpningsinnlegget og fortalte om hvor tett kommunen er på innbyggerne i alle livets viktigste faser – og hvor fint dét egentlig er. Hun er stolt av lærlingsatsingen og understreket at det er bred politisk enighet om dette.

Geir Aker holder foredrag - Klikk for stort bildeGeir Aker inspirerte forsamlingen med sitt motivasjonsforedrag.

Deretter var fenriken fra «Kompani Lauritzen», Geir Aker (som egentlig er kaptein), invitert til å holde et motivasjonsforedrag. – Dette blir tidvis ubehagelig, advarte han publikum. – Men vi skal lande på beina til slutt.

Oppstarten er viktig

Blant tilhørerne satt 27 år gamle Henok Kidane. Han har akkurat startet i lærlingpraksis i Hjemmesykepleien og stortrives. – Jeg synes dette er veldig spennende, og jeg er blitt godt tatt imot og fått veldig god hjelp av veilederen min, sier Kidane. – Jeg føler at jeg har kommet godt i gang.

Henok Kidane og Anita Jammeh på besøk i Papirhuset - Klikk for stort bildeHenok Kidane og Anita Jammeh var blant de fremmøtte.

Kidanes veileder, Anita Jammeh, understreker viktigheten av nettopp dette – å bli tatt godt imot på sin lærlingplass. – Hvis ikke kan man fort lure på om man har havnet rett sted. Eller enda verre: i rett yrke.

Kidane er heldigvis ikke i tvil. Han har funnet noe han liker. – Ja, jeg er på rett sted. Jeg elsker å kjøre rundt til ulike mennesker, og tiden går så fort når jeg er på jobb.

Les mer om å være lærling i Tønsberg kommune her.