Nyttårsfeiring: Fyrverkeri i tettbebyggelse er forbudt

Den største delen av Tønsbergs befolkning bor i tett bebyggelse, og for de er regelen enkel: Det er ikke lov med fyrverkeri på nyttårsaften. For å kunne ta i bruk fyrverkeri må det skje i tidsrommet 18-02 på nyttårsaften, og du må velge en plass utenfor tett bebyggelse, eller reise til oppskytingsplassen på Slottsfjellplatået.

-Vi ser et behov for å presisere gjeldene forskrift, som gjelder over hele landet. Det er egentlig ikke en endring av reglene, sier Jan Eide, kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester i Tønsberg kommune.

De nasjonale reglene er: Det skal ikke brukes fyrverkeri i tett bebyggelse, i nærheten av tørr skog eller andre steder der det kan være brannfarlig (https://lovdata.no/forskrift/2002-06-26-922/§2-10).

-Bor du i tett bebyggelse er det viktig at du finner en stor åpen plass utenfor bebyggelsen dersom du skal bruke fyrverkeri. Pass på omgivelsene, natur, bebyggelse og menneskene rundt deg, sier Eide.

Tettbebyggelse vil si vanlige by- og boligområder.  Et særlig forbud gjelder i sentrum som har verneverdig tett trehusbebyggelse. Fra Kanalbrua i syd til Olav Trygvasonsgate i nord, vest for Farmannsveien/Stoltenbergs gate ned til Byfjorden er det forbudt med fyrverkeri. I Tønsberg sentrum er det et unntak: Det er lov med oppskyting av fyrverkeri oppe på selve Slottsfjellplatået i tidsrommet fra kl. 18.00 til 02.00 på nyttårsaften.

Kart over forbudssone i sentrum

Utenfor tettbebyggelse er det tillat med fyrverkeri fra klokka 18.00-02.00 på nyttårsaften. Plass for avfyring av fyrverkeri skal velges slik at det ikke oppstår skade på liv, helse, miljø og materielle verdier.

- Hvert år blir det meldt om alvorlige personskader som kunne vært unngått. Feil og uforsvarlig bruk innebærer en stor skaderisiko, og der det er tett mellom bebyggelse og mange mennesker samlet er det en økt risiko for ulykker. Eksempelvis startet fyrverkeri en voldsom brann på Sem nyttårsaften i fjor. Flammen sto fire meter opp etter veggen på det 1000m2 store lagerbygget da brannmannskapene ankom. For å slukke brannen måtte mannskaper fra fire brannstasjoner i innsats, sier brannsjef i Vestfold interkommunale brannvesen Per Olav Pettersen.

Les om brannen i lagerbygget på Broen i Tønsberg i 2021 på Vestfold interkommunale Brannvesen sin Facebookside HER

Ikke offentlig fyrverkeri i år

Det kommer ikke til å være offentlig oppskyting fra Brygga. Honnørbrygga er godkjent som oppskytningsplass for offentlig fyrverkeri på nyttårsaften, men kommunen har ikke mottatt søknader om dette i år.

Gode råd for nyttårsaften:

Følg aldersgrensen

Aldersgrensen for å kjøpe og bruke fyrverkeri er 18 år. For små stjerneskudd er aldergrensen 12 år. Barn må aldri bruke stjerneskudd uten at voksne passer på. Sjekk alltid merkingen på produktene og følg aldergrensen som står der.

Kjøp trygt

Det er bare butikker og forhandlere med tillatelse fra brannvesenet som har lov til å selge fyrverkeri. Salg av fyrverkeri til forbrukere kan bare skje over disk i tidsrommet 27. til 31. desember. Det er ikke lov å selge fyrverkeri inne i kjøpesenter eller i bygg der noen bor.

Er du i tvil om alt er i orden der du skal handle, bør du kreve å få se handelstillatelsen. Privatpersoner har ikke lov til å bestille eller ta med fyrverkeri fra utlandet. Gjør du det, kan du bli straffeforfulgt.

Ulovlig fyrverkeri

Privatpersoner har ikke lov til å bruke pinneraketter. Det er heller ikke lov til å selge pinneraketter til privatpersoner. Fyrverkeri som likner på leker, for eksempel små tanks, er også forbudt å selge og skal ikke finnes på utsalgsstedene. Kinaputter er også forbudt.

Nødbluss til nød

Nødraketter og nødbluss skal bare brukes i nødssituasjoner. Det er ikke lov til å sende opp nødraketter i forbindelse med nyttårsfeiringen.

Lagring av fyrverkeri

I romjulen har en privatperson lov til å lagre 10 kg pyroteknisk vare (fyrverkeri) hjemme. Ellers i året er denne grensen på 5 kg. Om du skal lagre større mengder enn dette så må du ha spesiell tillatelse.

Kilde: DSB https://www.sikkerhverdag.no/fyrverkeri-og-eksplosiver/

Slik bruker du fyrverkeri riktig:

• Bruk fyrverkeri kun på nyttårsaften, mellom klokken 18.00 og 02.00 der det er lov.
  • Sørg for at bakkebatteriet står trygt og støtt, pakk gjerne rundt med snø hvis det finnes.
  • Unngå at fyrverkeriet blir fuktig eller vått.
  • Les bruksanvisningen og følg rådene for sikker avstand ved oppskyting.
  • Bruk beskyttelsesbriller for å unngå øyeskader.
  • Tenn aldri lunta to ganger. Hvis den ikke tenner første gang, vent 30 minutter, dynk fyrverkeriet med vann og lever tilbake til forhandler.

Kilde: DSB