Problemer med trygghetsalarmene

- Vi jobber med å få oversikt, og forsøker nå å komme i kontakt med alle som har trygghetsalarm, sier virksomhetsleder Gullik Dokken. En teknisk feil hos teleoperatøren fører til at enkelte brukere ikke får kontakt når de utløser trygghetsalarmen.

- Vi opplever en ustabilitet i mottaket av trygghetsalarmer. For de fleste fungerer alarmen som den skal, men noen opplever å ikke få kontakt. Hvis man har behov for hjelp og opplever å ikke få kontakt, er det viktig at man enten kontakter sonekontoret for hjemmetjenesten eller tilkaller nødetatene ved å ringe 113 dersom man har behov for akutt hjelp, sier virksomhetsleder Gullik Dokken. 

Det er rundt 800 hjemmeboende tjenestemottakere i Tønsberg kommune som har trygghetsalarm. Ustabiliteten ser ut til å ramme rundt 100 brukere, men det er vanskelig å kartlegge nøyaktig hvilke brukere som er berørt av den tekniske svikten. 

- Det betyr at ingen kan stole hundre prosent på at trygghetsalarmen fungerer i dag. Nå jobber vi med å komme i kontakt med alle brukerne våre. Mange vil uansett få besøk av en hjemmesykepleier i løpet av dagen, og de som ikke skal ha besøk i dag forsøker vi kontakte på andre måter for å informere om feilen og forsikre oss om at det står bra til med dem, sier Dokken.

Siste driftsmelding fra leverandøren av tjenesten kl. 12.52, tyder på at at omfanget av problemet er på vei ned.  

Kontaktinformasjon til hjemmetjenesten finner du her.