Si din mening om parkeringsstrategien

Parkerte biler langs en sentrumsgate. - Klikk for stort bilde

- Vi vet at parkering er noe veldig mange er opptatt av, og nå ønsker vi å få innspill fra innbyggerne og brukerne før vi sender parkeringsstrategien til politisk behandling, sier Magnus Martin. Parkeringsstrategien for 2024-2032 skal behandles av kommunestyret i april. 

Les forslaget til parkeringsstrategi her.  (PDF, 11 MB)

Magnus C. Martin

Et godt parkeringstilbud er viktig for å sikre god tilgjengelighet til sentrum, ulike kulturtilbud, skoler, barnehager og rekreasjonsområder. 

- Samtidig må vi ha en parkeringspolitikk som tar hensyn til klima, miljø, byliv og fremkommeligheten for kollektivtrafikken og myke trafikanter. Nå har kommuneadministrasjonen jobbet frem en parkeringsstrategi som vi håper balanserer de ulike hensynene på en god måte, men vi ønsker å få innspill fra innbyggerne før politikerne får saken til behandling, sier Magnus Martin, virksomhetsleder for by-  og stedsutvikling i Tønsberg kommune.

Nå er han opptatt av at politikerne skal få et best mulig beslutningsgrunnlag når de skal behandle saken.

Parkering i sentrum

Ett av satsingsområdene i strategien, er parkering i sentrum. 

- Vi har egentlig ganske god parkeringskapasitet i sentrum, og det er ledig kapasitet i de fleste parkeringshusene. Det ser likevel ut til at det for en del er en terskel å bruke parkeringshusene og utfordrende for folk å orientere seg og finne fram Det må derfor gjøres en jobb for å øke synligheten og hjelpe folk med å finne frem til parkeringsplassene, sier Martin. 

Det er rundt 5.000 avgiftsbelagte parkeringsplasser i Tønsberg sentrum i dag. De fleste plassene er offentlig tilgjengelig, mens rundt 1.500 plasser er reservert beboere, ansatte eller næringsdrivende.

- Vi ser at det er stor etterspørsel etter parkering for beboere i sentrum på kommunal grunn. Noe som kan bidra til dempe dette behovet noe, er løsninger som legger til rette for bildeling, sier Martin.

Parkering i randsonen

Ett av satsingsområdene i strategien, er å legge til rette for mulig økning i parkeringskapasitet ved innfartsårene i randsonen av bysentrum. Dette er parkeringstilbud særlig tiltenkt de som står parkert lengre tid, som pendlere og de som jobber i sentrum.

- Tønsberg er en vekstkommune, og vi forventer vekst både i antall arbeidsplasser og ulike kultur- og rekreasjonstilbud i sentrum i årene som kommer. Samtidig har kommunen sluttet seg til nullvekstmålet for biltrafikk. Det betyr at økningen i antall reiser må tas av gange, sykkel og kollektiv. Da er det viktig å sikre god parkeringskapasitet i randsonen av sentrumskjernen. Det er ikke minst viktig for å unngå for mye parkering og trafikk i boligområdene nær sentrum, der det er mange barn og mye trafikanter, sier Martin.

For å sikre at de som er avhengig av å komme lengst inn i sentrum har plass til det, er kanskje løsningen at de som har mulighet til å gå noen ekstra meter lengre enn i dag gjør det – spesielt de som kommer til sentrum og skal være her lenge. Strategien peker på flere områder hvor det er mulig å øke parkeringskapasiteten ved behov i Randsonen av sentrum; Stasjonsområdet, sykehusområdet, Stjerneplassen, Kaldnes og svømmehalltomten.

- Tanken er at slike parkeringstilbud kombineres med ulike løsninger for mikromobilitet, og at man kan ta turen inn til sentrum for eksempel med en leiesykkel eller el-sparkesykkel. Vi anbefaler å se på løsninger rundt stasjonsområdet først, sier Martin. 

HC-parkering, sykkel og varelevering

Et tredje satsingsområde i strategien er parkering tilrettelagt for forflytningshemmede, sykler og nødvendig vare- og tjenestelevering. 

- Det er egentlig god kapasitet på HC-parkering, men lokaliseringen må optimaliseres. Vi må sørge for at vi har nok HC-plasser tett på målpunkt i sentrum, sier Martin. 

Han mener at det også er behov for flere trygge sykkelparkeringer i sentrum, og han anbefaler å utrede muligheten for å etablere en byterminal for varelevering. 

- Det vi ser for oss da, er at det legges til rette for at varer kan lastes over fra store kjøretøy til mindre kjøretøy eller transportsykler som kan frakte varene inn til sentrumskjernen. Dette kan etableres i forbindelse med nye parkeringsanlegg, sier han. 

Hjertesoner

Det siste satsingsområdet er trygg parkering rundt barnehager, skoler og idrettsanlegg. 

- Flere av skolene og barnehagene våre har parkeringsløsninger som bidrar til økt trafikk og dårlig trafikksikkerhet for myke trafikanter. Flere av dem mangler også gode løsninger for sykkelparkering, noe som kan føre til at færre velger sykkel fremfor bil, sier Martin. 

Flere sykkelparkeringer og bilfrie hjertesoner med trygge områder for henting og levering av barn kan bidra til økt sikkerhet. 

- Dette er noe mange er opptatt av, og vi mener det er behov for å kartlegge behovet og utarbeide en prioriteringsliste. Det er utarbeidet et forslag til handlingsplan for alle satsningsområdene, og vi ønsker særlig tilbakemelding på hvilke av de som er viktig å prioritere, og om det er andre tiltak vi heller burde ha med, sier Martin. 

Gi dine innspill til parkeringsstrategien her innen 7. februar: