Strålende sol og god stemning på DKS-festivalen Sommersia

Ca. 5 000 elever i 8.–10. trinn fikk oppleve konserter, aktiviteter, sol og festivalstemning da den Kulturelle skolesekken (DKS) i Tønsberg, Horten, Holmestrand og Færder inviterte til DKS-festival på Slottsfjellet i Tønsberg 13. og 14. juni.

Publikummere fremfor scenen - Klikk for stort bilde Færder kommune

Festivalen er en del av Den kulturelle skolesekken, og er et samarbeid mellom de fire kommunene.

Formålet med festivalen var å gi elevene en dag fylt med innhold av høy kunstnerisk kvalitet. Artister som Marstein, Miss Tati og Oslo Soul Sessions sto på scenen når elever fra disse fire kommunene møttes på Slottsfjellet i Tønsberg.

Elevene har selv vært med på å lage festivalen gjennom et festivalråd. I tillegg så har flere av elevene frivilligoppdrag under selve festivalen.

Festivalbilder - Klikk for stort bildeSoul Sessions Oslo var først ut på scenen etter at festivalen ble åpnet av festivalrådet. Færder kommune

Festivalbilder - Klikk for stort bildeFlaggene som elever på 8. trinn hadde laget i forkant av årets DKS-festival, ble montert opp på gjerdene rundt festivalområdet og lagde en fin ramme rundt festivalen. Færder kommune

Festivalbilder - Klikk for stort bildeDet ble god stemning da Miss Tati gikk på scenen. Færder kommune

Festivalbilder - Klikk for stort bildeMarstein var festivalens siste artist på scenen. Færder kommune

Mange aktiviteter

Elevene fikk oppleve konserter, dans og deltok på aktiviteter innen et bredt felt som for eksempel diskgolf, nysirkus, fletting av vennskapsbånd, test av VR-briller, filmverksted og mye mer.

Tekst og foto: Færder kommune