Åpnet Ombruksuka 2023

Bergliot og Else var innom juleverkstedet og lagde julepynt.

Over hundre mennesker var innom åpningen av Ombruksuka 2023, og fikk med seg ombrukssti, lekebytte, juleverksted og kalenderutstilling.

- Dette har vært veldig gøy, og vi må gjøre det igjen neste år, sier Stine Marie Schmedling ved Tønsberg og Færder bibliotek.

Ombruksuka er gjenvinningsbransjens motsvar til Black Week, og målet er å skape bevissthet rundt at ombruk er bra for både klima, miljø og egen lommebok. Tønsberg og Færder kommuner markerer Ombruksuka for første gang i år i samarbeid med Vesar, og i dag ble uka innledet med åpning på biblioteket.

- Det handler om bærekraft, og det å redusere forbruket er noe av det viktigste vi kan gjøre for å redusere klimagassutslippene. Vi markerer Ombruksuka med flere aktiviteter gjennom uka, og håper at folk i Tønsberg og Færder vil benytte seg av tilbudene, sier klimarådgiver Kristine Molkersrød i Tønsberg kommune.

Les mer om hva som skjer under Ombruksuka i Vestfold på Vesar sine nettsider.

Les saken om Ombruksuka i Tønsberg kommune her.

Klimarådgiver Kristine Molkersrød benyttet anledningen til å lage litt julepynt selv også.  Mange brukte leker byttet eier på biblioteket lørdag formiddag. Emilie og Agnes lagde julelenker. - Denne var artig, sa Stina Johannessen da hun beundret aktivitetsjulekalenderen sammen med Magnus Dyrrdal. REDDET FRA DYNGA: Disse bøkene er noen av gjenstandene som har blitt reddet fra gjenvinningsstasjonen, og som ble loddet ut gratis under åpningen av Ombruksuka. Klimarådgiver Lage Nøst i Færder og kommune og Stine Marie Schmedling ved Tønsberg o Færder bibliotek var godt fornøyd. Markering av Ombruksuka frister til gjentakelse.