Bør Storgaten og Øvre Langgate endre navn?

Bilde av Øvre langgate med skiltet som viser veinavnet. - Klikk for stort bilde

To sentrale gater i Tønsberg sentrum kan få tilbake navnene de hadde i middelalderen. Hva tenker du om å gi Storgaten navnet «Strete», og Øvre Langgate navnet «Øvre Strete» eller «Øfra Strete»?

- Det er en prosjektgruppe som har fremmet forslaget. De ønsker at de to hovedgatene i Tønsberg sentrum skal få tilbake sine gamle navn for å styrke Tønsbergs identitet som middelalderby, forteller Geir Viksand, kommunalsjef for kultur- og samfunnsutvikling.

Hvis gruppa får det som de vil, blir Storgaten og Øvre Langgate omdøpt til «Strete» og «Øvre Strete» eller «Øfra Strete». Nå ønsker Viksand å høre hva innbyggerne tenker om saken før administrasjonen i kommunen overlater beslutningen til politikerne.

- Det er kommunestyret som skal avgjøre, men vi ønsker å gjennomføre en uformell meningsmåling før administrasjonen gir sitt råd. Vi vet at både gatenavn og byens historie er noe som vekker følelser hos mange innbyggere, så vi vil gi befolkningen en mulighet til å si sin mening, sier Viksand.