Er du pårørende til en person med demens?

Bilde av en eldre mann og en eldre kvinne. Hun sitter på en huske.  - Klikk for stort bilde

Pårørendeskolen er et kurstilbud til deg som har et familiemedlem eller en nær venn med demenssykdom, og som bor i Tønsberg eller Færder kommune. Påmeldingsfrist for vinteren 2024 er 24. januar.

Hva er pårørendeskolen?

Pårørendeskolen er et kurstilbud til deg som har et familiemedlem eller en nær venn med demenssykdom, og som bor i Tønsberg eller Færder kommune. Personen med demens kan bo hjemme eller på institusjon. Gjennom faglige forelesninger, plenums- og gruppesamtaler får du kunnskap om demens og innsikt i hvilke følger sykdommen kan ha for personen med demens, deg som pårørende og øvrige familie. Du treffer andre pårørende i samme situasjon og fagpersoner med kompetanse på området.

Praktiske opplysninger

Sted:
Røde Kors Huset
Hedrumgaten 4
3117 Tønsberg

Påmelding:
Innen 24.01.24.
Kursavgift: 500 kr. per deltager (inkluderer kursmateriale og servering). 300 kr. per ekstra familiedeltager.

For påmelding, kontakt:
Anita Fon, merkantil på Re Helsehus.
Dagtid tlf: 33 40 64 40.
Mailadresse: anita.fon@tonsberg.kommune.no

Program vinter 2024

Tidspunkt for alle samlingene er kl. 18.00 – 20.30.
Det blir en kort pause på midten. Enkel servering.

Pårørendeskolen program vinter 2024
Dato Tema Foreleser
31.01 De ulike demenssykdommene Jeanette M. Aslaksen, demenskoordinator Tønsberg kommeun
En pårørende forteller
Informasjon om Demensforeningen Anne Flaatten, leder i Demensforeningen, Færder/Tønsberg
07.02 Kommunikasjon og samhandling. Samtalegruppe. Cathrine Holbu, Aktivitør.
14.02 Endret adferd ved demens. Samtalegruppe. Signe Tretteteig, Sykepleier Ph.d
28.02 Hvordan ta vare på deg selv. Samtalegruppe. Bjørg Dobbe Rønningstad.
06.03 Hjelpemidler, tilrettelegging/ omsorgsteknologi. Henriette Baade Tveitan, med kollegaer fra Velferdsteknologi.
Trygg hjemme. Branninspektør.
Samtalegruppe.
13.03 Lovverk/rettigheter Oda Vestby Hansen, Jurist Aldring og helse
Tjenestetilbud i Tønsberg kommune og Færder kommune. Jeanette M. Aslaksen og Kariann Fredriksen, Demenskoordinator.
Samtalegruppe.

Pårørendeskolens målsetning

• Gi pårørende økt kunnskap om demenssykdommer.
  • Gi innsikt i metoder for kommunikasjon og samhandling med personer med demens.
  • Bidra til at pårørende får bedre kjennskap til rettigheter og aktuelle lover og hvordan man får kontakt med hjelpeapparatet.
  • Tilby støtte gjennom å møte andre pårørende som er i samme situasjon.