-Fantastisk å kunne starte opp igjen

Mandag åpnet den kommunale fysioterapitjenesten opp igjen etter å ha vært stengt i 5 uker. Kommunalsjef for mestring og helse, Mette Vikan Andersen, var nysgjerrig på hvordan åpningen har gått og besøkte fredag ettermiddag manuellterapeut og fysioterapeut, Rikke Otterstad i Bulls gate 2B.

Fra venstre manuellterapeut og fysioterapeut Rikke Otterstad, kommunalsjef for Mestring helse, Mette Vikan Andersen og virksomhetsleder for Mestring og forebyggende tjenester, Grethe Johnsen.

-Det har vært helt fantastisk å starte opp igjen, kommer det kontant fra Otterstad. Det er som det er jul og bursdag på en gang. Samtidig har jeg kjent på ærefrykt. Dette har jeg jo aldri vært med på før. Vi har vært spente på alle smittevernkravene og hvordan vi skulle rigge det til.

Mye vask

Men rigge til har de gjort. Det merket vi allerede ved ankomst. Ute i korridoren sto det en klient og ventet på tur. På døra inn stod det med tydelig skrift at de som har time må vente utenfor til de blir hentet. Etter å ha blitt sluppet inn, venter først en håndvask med såpe og vann, deretter en dæsj med antibac. -Ja, her er det mye vask av både hender, men også flater. Etter hver klient vasker vi alt som noen har tatt på. Jeg som også jobber som manuell terapeut, må ha på meg både plastforkle og munnbind, som jeg kaster etter en gangs bruk. Vi har 1 pasient i timen, og vi tar imot klienter til forskjellige tider. På den måten klarer vi å holde nede antallet med personer som er her til samme tid, forteller Otterstad.

Noen har reservert seg

Hvordan har klientene reagert på åpningen?

-For det meste er det hipp hurra og de er veldig glade for å kunne få behandling igjen. Men noen har reservert seg og har valgt å takke nei til behandling på grunn av usikkerhet rundt smitte.

Akutte skader først

Hvordan prioriterer dere hvem som skal få behandling nå som dere ikke kan behandle like mange som dere pleier?

-akutte skader kommer først, så tar vi de som har behov for rehabilitering for å komme tilbake til jobb. Vi tenker også å utvide åpningstidene våre gradvis slik at det ikke hoper seg opp alt for mye.

-Du må passe på å ikke bli for ivrig da, det er jo ikke meningen at du skal slite deg ut, sier Vikan Andersen omsorgsfullt.

-Jeg kjenner faktisk på at jeg er litt støl i armene, innrømmer Otterstad med et smil. Jeg er jo ikke vant til å bruke armene på denne måten etter 5 uker uten jobb.

God erfaring

Permisjonstiden har ikke vært like lett å komme seg igjennom for Otterstad. – jeg har virkelig blitt lei av å gå tur. Samtidig har jeg kjent på en sorg over å ikke kunne være i jobb.  Det er likevel en nyttig erfaring å kjenne på følelsen av å ikke kunne jobbe, selv om man har lyst, sier Otterstad ettertenksomt. Vikan Andersen ønsker lykke til videre og er glad for å høre at oppstarten har gått så bra. Da vi skulle gå var det ny runde med såpe og vann…og en dæsj med antibac.