Rektor er ute på inspeksjon i storefri og ser at barna har det fint sammen. Av og til må hun bort å minne om 1 meters regelen. –Det er ikke så lett for barn å huske på den hele tiden. Håndvask og alle de andre smittevernregelene er noe vi lærere må bruke ekstra mye tid på gjennom skoledagen. Sånn må det være i en innkjøringsperiode som vi er i nå, sier hun. Men jeg synes barna er flinke og bevisste på å følge alle de nye reglene.
Hvordan var det å starte opp igjen?
-kjempehyggelig, sier hun med et smil. Og det har gått veldig bra. Klart det var jo hektisk i forkant å skulle rigge alt slik at alle smittevernregler ble fulgt. Men vi gledet oss stort til at barna skulle komme tilbake.
På hvilken måte er skoledagen annerledes for barna?
De er delt inn i det som blir kalt kohorter, som er små grupper med faste ansatte, vi deler opp spisefri slik at ikke alle er ute på en gang og vi har mer uteundervisning enn vanlig. Der er jo vi på Røråstoppen heldige, med alle de fine uteområdene som vi har rett utenfor.
På Røråstoppen skole er det store uteområder.
Hvordan tror du foreldrene opplever å sende barna sine på skolen?
-Alle barna er på plass, og det synes jeg er et godt tegn på at foreldrene er trygge på å sende barna sine hit, sier Kaldager. Her tenker jeg kommunikasjon er viktig. Jeg holder faktisk på med et nytt brev til foreldrene nå.
Rektorene i kommunen møtes jevnlig på «Teams» og det synes Kaldager er fint. -Det er nyttig å dele erfaringer med hverandre. På den måten kan vi gjøre ting enda bedre.
Hvordan tror du det blir når skolen skal åpne opp for resten av trinnene?
-Det blir helt sikkert utfordrende, men jeg har full forståelse hvis regjeringene bestemmer seg for det. Slik det er nå, har vi ikke nok plass til å oppfylle kravene. Da må vi bare prøve å være kreative, så skal vi nok få det til, avslutter rektor Anne Gry Kaldager.