Rottene elsker ribbefettet - vis fettvett

- Nyt den gode julematen, men ikke la førjulstiden og høytiden bli en fest for skadedyrene. Fett skaper problemer i vårt avløpsnett. Stopp i avløpsnettet kan føre til kjelleroversvømmelser og forurensning, sier Charlotte Hunskaar Bruun, ingeniør ved vann og avløp i Tønsberg kommune.

Fagfolkene i vann- og avløpsavdelingen i Tønsberg kommune kan se, når de rengjør avløpspumpestasjonene, at det ennå er en del som tømmer fett i vask og toalett.

- Fettet skal kastes sammen med matavfallet. Da unngår folk tette rør og at de inviterer rottene med på julefesten, sier Charlotte.

Større problemer

- Både huseiernes egne rør og kommunens fellesrør kan gå tett på grunn av matfett. Det kan føre til driftsproblemer i ledningsnettet, pumpestasjoner og renseanlegg, opplyser Charlotte.

Det hjelper heller ikke å bruke varmt vann og såpe. Fettet vil nemlig stivne igjen når det kommer lenger ut i røret og blir kaldt. Å kaste fettet i do er heller ikke så lurt. Det er det samme røret som frakter avløpet videre fra både vask og toalett.

Følger du disse rådene nedenfor, slipper du forhåpentligvis å få besøk av disse krabatene:

Slik kaster du fettet

Her kommer noen råd om hvordan du kan unngå å få avløpsvann i kjelleren, rotter i avløpet og unødige ekstrautgifter:

• Fett i stekepannen fjerner du med tørkepapir og kaster sammen med matavfallet.
  • Fett fra juleribbe, pinnekjøtt, smultgryte og liknende lar du stå til det er avkjølt og stivnet. Så kan du skrape det ut og kaste det sammen med øvrig matavfall. Bruk gjerne tørkepapir for å få med alt fettet ut av gryter og panner, før du vasker dem i oppvaskkum eller oppvaskmaskin.
  • Fett som ikke stivner, kan du også tømme i plastposen for matavfall, knyte godt igjen og legge øverst i den brune dunken. Det er godt stoff for biogassanlegget, som gjør matavfallet vårt om til energi.
  • Frityrolje og slikt kan du også tømme på en flaske eller annen tett emballasje. Du kan levere oljen til nærmeste gjenvinningsstasjon eller kaste den i restavfall.

Les mer på våre nettsider om hvordan unngå tette avløpsrør