Utvider timetallet på skolen

- Gjenåpning av skolen for de yngste elevene har gått bra, og fra neste uke utvider vi timetallet, sier kommunalsjef for oppvekst og læring, Espen Riiser. All undervisning vil fremdeles bli gitt innenfor en åpningstid fra 08.15 til 15.15.

Espen I. Riiser, kommunalsjef Oppvekst og læring

Nå har elevene i småskolen vært på skolen i tre dager, og erfaringene så langt er positive.

- Det er mye som har gått veldig bra, og det har vært mange glade elever og lærere på skolene denne uken. Lærere og rektorer forteller at de klarer å følge retningslinjene i veilederen for smittevern i skolen, sier Riiser.

Det er likevel en krevende oppgave å sørge for at elevene forholder seg til relativt små grupper, og at de holder den anbefalte avstanden til hverandre gjennom hele skoledagen.

- Jeg vil takke de ansatte ved skolene som har håndtert denne situasjonen på en god måte, og foreldrene som har vært veldig samarbeidsvillige. Det er viktig at foreldrene forholder seg til de retningslinjene skolene har lagt for henting og levering av barna, og at de snakker med barna sine om smittevern, sier Riiser.

Flere timer

Denne uken har elevene fått 15 timer undervisning. Det er noe mindre enn de har krav på, men fra neste uke vil timetallet utvides.

- Hvor mange timer elevene får vil variere noe fra skole til skole, men skolene har fått beskjed om å øke timetallet så mye det lar seg gjøre opp mot ordinært antall. Foreldrene vil få mer informasjon direkte fra sin skole, sier Riiser.

Skolens åpningstid vil også neste uke være 08.15-15.15, og all undervisning vil bli gitt innenfor dette tidsrommet. Dette er også åpningstidene for SFO