Vil begrense ferdselen på brygga i helga

Til helgen går idrettsarrangementet Tønsberg Båtrace og Vikingfestivalen av stabelen i Tønsberg. For å begrense store folkeansamlinger, sperrer kommunen deler av brygga under båtracet.

Ordfører Anne Rygh Pedersen

- Kommunen mener det er forsvarlig å gjennomføre begge arrangementer så lenge smittevernstiltakene overholdes. Vi har også rådført oss med Helsedirektoratet og FHI i sakens anledning, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Smitteverntiltak

Arrangørene for begge arrangementene er ansvarlig for at tilstrekkelige smittevernstiltak iverksettes, og de har levert planer og beskrivelser for dette til kommunen. For Vikingfestivalen sin del så vil dette blant annet si at det ikke er rom for matservering, og at alle planlagte arrangementer må ha navnelister og følge adekvate smitteverntiltak.

Begrenset ferdsel på Tønsberg brygge

Kommunen iverksetter også enkelte ekstratiltak som begrenset ferdsel på Tønsberg brygge, for å hindre store folkeansamlinger. Dette gjelder fra fredag 7. august kl 12.00 til søndag 9. august klokken kl 16.30. I perioder der det ikke er idrettsarrangement vil vanlig ferdsel være tillatt. Trafikk til og fra serveringssteder vil være tillatt.

Streames direkte

- Årets båtrace streames direkte fra arrangør, og jeg vil oppfordre alle interesserte til å følge med der, i stedet for å trekke mot brygga. Serveringssteder på brygga holder åpent som vanlig, og gjestene kan gå via brygga til disse, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Forskrift om midlertidig begrensning av ferdsel på brygga