Lærte norsk gjennom musikken

Med gitaren rundt halsen og lånte toner fra Lars Bremnes sin sang «Å kunne æ skrive» ønsker ukrainske Alen Seblani arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen velkommen til Tønsberg Læringssenter. Statsråden har tatt turen for å se hvordan Tønsberg Læringssenter der de forbereder seg til NAV sin jobbmesse.

Bilde av sanger og statsråd - Klikk for stort bildeUkrainske Alen Seblani ønsket arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen velkommen på Tønsberg Læringssenter

-Det er så viktig med slike initiativ. Jeg har møtt mange ukrainske flytninger det siste året, og felles for alle er at de ønsker å bidra gjennom å komme ut i arbeidslivet. Nå gleder jeg meg til å se hvordan det jobbes her i Tønsberg, sa Marte Mjøs Persen da hun var på besøk i NRK Vestfoldsendinga i dag morges.

Alen skjelver litt på hånda. Men han griper hele rommet med sangen. 29 åringen er født i Libanon, og kom fra Ukraina i mars. Siden han satte sine føtter på norsk jord har han lært seg språket gjennom å synge. I tillegg til å være i norskopplæring og i introduksjonsprogram.  På repertoaret står både Bremnes og Teigen.

-Det er veldig hyggelig at statsråden vil møte oss her, jeg er imponert over hvor interessert og jordnær hun er, sier han.

-Jeg spiller også et instrument, jeg spiller fagott. Vet du hva det betyr? Spør Mjøs Persen.

-Ja, det er det Kasper i Kardemomme by spiller, svarer Alen med et smil om munnen.

Delegasjonen som har tatt turen fra regjeringskvartalet trekker på smilebåndet, og det er ingen tvil om at de er imponerte over språkkunnskapen til Alen, og det de får se på Læringssenteret.

Ukrainske Alen Seblani, statssekretær Marte Mjøs Persen, ordfører i Tønsberg kommune Anne Rygh Pedersen og fylkespolitiker Mette Kvale. - Klikk for stort bildeUkrainske Alen Seblani, statssekretær Marte Mjøs Persen, ordfører i Tønsberg kommune Anne Rygh Pedersen og fylkespolitiker Mette Kalve.

-Stolt av folka

-Jeg er så stolt av folka som jobber i kommunen. Vi har klart å bosette 210 flykninger i fjor, og 28 hittil i år, og her på læringssenteret får de god hjelp til å lære norsk, og nå er de i full sving med å forberede de på yrkeslivet. Det er veldig inspirerende at det blir lagt merke til, og at statsråden vil komme til oss for å se hvordan det er løst her, sier ordfører i Tønsberg kommune, Anne Rygh Pedersen.

Tønsberg læringssenter er et kommunalt senter som tilbyr opplæring og kvalifisering til voksne med rettigheter etter integrerings-/introduksjonsloven og/eller opplæringsloven. I tillegg har senteret ansvar for bosetting av flyktninger. Det ligger på den gamle lærerskolen på Eik.

-Dette er verdens beste jobb, sier Elin Hytten som er virksomhetsleder på Tønsberg Læringssenter. Hun stråler når hun kommer ut av klasserommet, og fortsetter: -Det har vært et krevende år, men vi har vist hva vi får til når vi samarbeider. Vi har deltakere med lite og mye utdanning. Felles er at alle er motivert og jobber hardt for å lære norsk. Alle vet at godt språk er viktig for å komme ut i arbeidslivet eller til videre utdanning.

Trener til jobbmesse

Og det er nettopp sysselsetting som er målet når elevene ved Tønsberg læringssenter i disse dager forbereder seg til jobbmessa NAV arrangere 15. mars på Støperiet.

-Over 50 arbeidsgivere vil være til stede. Det er en unik mulighet for dere alle til å søke på jobber, sier Magnar Blix Hansen til elevene.

NAV i Tønsberg og Færder har lang og god erfaring med jobbmesser der arbeidsgivere kommer med sine ledige stillinger, og arbeidstakerne kommer med sin CV. Inn mot sommersesongen er det mange som trenger noen ekstra hender eller kloke hoder.

-Det er så mange muligheter, men det er også vanskelig å vite hvordan dette fungerer. Derfor har vi bestemt at vi skal forberede de som har tatt språkopplæringen her på Tønsberg læringssenter, og som ønsker seg en jobb å gå til. Vi skal hjelpe, trygge og vise vei, forklarer Blix.

I klasserommet er det 32 elever. Flesteparten av disse er fra Ukraina, og har vært i Norge et knapt år.

Blix forteller ivrig på norsk, og elevene følger med.

-De ulike arbeidsgiverne vil stå ved skilt som viser hvilken bransje de er i. Vet dere hva det vil si om noen har et skilt som det står «Næringsmiddel» på, spør Blix.

Bak han på skjermen er det ulike ord og begreper som de vil møte på jobbmessen.

-Findus. Der de pakker grønnsaker, er det en som svarer. -Nortura. Der de lager pølser, svarer en annen.

-Ja! Næringsmiddelindustrien er stor i vår region, og der er det mange muligheter for å få god arbeidserfaring, forklarer Blix og fortsetter forberedelsene.

-Tenk på hva dere kan bidra med, mange av dere har enormt mye erfaring. Husk på det, fremfor å se begrensningene dine, sier statsråden til de fremmøtte før hun sette kursen videre.

Klasserom - Klikk for stort bildeMagnar Blix Hansen fra NAV engasjerte og forberedte elevene på hva som ventet på jobbmesse Bilde av to av elevene ved læringssenteret - Klikk for stort bildeIryna Bielkina og Yevhemia Sorokina har vært i Norge i ti måneder. Nå er de på plass på læringssenteret. Sorokina er utdannet lege, og jobber med å lære seg språket godt. -Vi har fått hjelp til å skrive CV og fått streng beskjed om at i Norge møter man presist, forteller de fra forberedelsen til jobbmessa.